Elevuddannelser!!!

Der er 4 uddannelser, som elever kan tage. Den ene er kontor uddannelse, den anden er laborant uddannelse, den tredje er industriuddannelse og den fjerde er procesoperatør. Kontoruddannelsent tager to år. På kontorafdelingen kan de højst have fire elever.

I laborant uddannelsen skifter man hver halve år til nye elever. Man kan have tre elever ad gangen. Industriuddannelsen går man i skole, for at få uddannelse.

Procesoperatør uddannelsen er man på overbygning af en industrioperatør i 2 uger. De mangler mange elever.

Her fortæller Linda Støttrup om elevuddannelserne!

Livet som elev:-)

Peter Rasmussen 22 år. Har arbejdet i en børnehave, i et murerfirma, i en bank og som sælger. Han skal være fire til fem måneder i hver afdeling fra IT og finans. Man skal have meget styr på elevtiden. En "mentor" er den nærmeste overordnede (lærer). Man kan komme til sin mentor, hvis man har problemer. Der er en plan over hvad, man skal lave, og det handler om evaluvering af hver afdeling. Det er mine kollegaèr, jeg skal evaluvere. Man sætter en uddannelse og en fagprøve. Det er helt perfekt, at komme i de forskellige afdelinger, for så ved man hvilken afdeling, man vil være på senere.

Peter Rasmussen har en HH (højere handel). Det vigtigeste er, at man SKAL kunne engelsk. Personalet tjekker Peters opgave hver måned. Sidste år da Peter søgte ind på CP Kelco, var der femten andre ansøgninger. Da Peter lige var kommet ind, var der 39 ansøgninger. Peter var med til at give kritik i ansøgningerne. Hvis man skal skrive en ansøgning, skal der ikke være stavefejl, for det går de meget op i.

Steffen 23 år. Steffen har været dyreassistent, soldat og har gået i skole i Kalundborg. For at gå rundt på fabrikken alene, skal man gå rundt med en operatør i 14 dage. Som elev tjener man en god løn. Hvis man arbejder på CP Kelco, har man rigtig meget ansvar. Steffen siger, at det er bedre at prøve at se, hvad man gør på arbejdet, i stedet for at læse i fem til seks år. Eleverne kommer også på firma turer sammen med de andre kollegaèr, og bliver behandlet på lige fod med de fastansatte. En af eleverne fra kontorafdelingen siger, at man kommer til at snakke med mange andre mennesker. Han sidder i et kontorværelse med 2 andre. Det er et godt sted at være elev, altså det er en god måde, man kan finde af, hvad man vil være. Man får en fagprøve, hvor man skal skrive om en eller anden ting, som fx. brugervejledning.

Nikita Vergara

Toke Thanning