På besøg hos CP Kelco

Dagen startede nede ved brugsen ca. klokken 8.05. Herfra tog vi bussen til Lille Skensved, en lille by, hvor man ikke ligefrem tror, der ligger en stor international virksomhed som CP Kelco, men det gør der altså.

Da vi efter busturen kom til CP Kelco, blev modtaget af Jonna, som vi mødte i mandags, da hun var ude at give os en introduktion til i dag. Herefter gik vi ned i mødelokalet, hvor vi startede med at få et foredrag om et projekt kaldet FOKUS. Projektet handlede kort sagt om at blive bedre til de forskellige ting og hele tiden være med på de nye takter. Det her var også det, min gruppe skulle arbejde med, så det var lige guf for os.

Så fik vi en forklaring om uddannelserne på CP Kelco, og der var mange lige fra smede til kontorassistenter. De opfordrede os til at blive ingeniører i stedet for skolelærere, så de kan få glæde af os senere. Da vi er en lille årgang, var det tydeligt at de prøvede at påvirke os, og de kan meget vel være at vi får meget mere magt end tidligere årgange. (Det må vi håbe)

Så var det tid til en basse og en lille pause.
Herefter havde vi noget om sikkerhed.
Så fik vi en kort gennemgang om, hvordan man egentligt laver pektin.

Så skulle vi alle iføres sikkerhedsdragt, hjelm, ørepropper og beskyttelsesbriller, fordi vi skulle på fabriksrundvisning. Vi så godt nok lidt dumme ud, men som de siger i CP Kelco, sikkerhed betyder alt.

Jeg ved ikke hvor lang tid, vi gik rundt, men det var nok en times tid. Vi var inde at se kontrolpaneler, deres eget rensningsanlæg og deres eget kraftværk. Jeg tror næsten, vi så hele fabrikken, og det med at der er mange, der siger, det ikke lugter godt derude, passer ikke rigtigt, man kan stort set ikke lugte noget.

Klokken blev 11.45 og, så var det tid til frokost. Vi gik ind i kantinen, og vi måtte tage lige hvad ville, det havde jeg nok ikke lige regnet med. Her er der i hvert fald noget, Skovboskolen kan lære, giv os sådan en kantine.

Efter den stort anlagte frokost gik vi ned i mødelokalet til dagens sidste foredrag. Her havde Jonna fået et par elever til, at fortælle om hvordan livet som elev er på CP Kelco. En ting der overraskede os alle, var nok, at en elev tjener ganske godt.

Det var så slutningen på et virksomhedsbesøg, som de fleste helt fra starten nok havde troet ville blive jævnt kedeligt, men da vi først så, hvor seriøse CP Kelco var, blev de fleste nok en del mere interesseret. Og så var der sådan en luksus med mad, sodavand og kage og det gav lige det hele et tak mere opad.

Jeg tror godt, alle vil sige tak for et godt virksomhedsbesøg, som vi fik en masse ud af.

Ulrik Enevoldsen