LogBog®
logbogmandag.htm
Oprettet den: 07-03-03 11:03:52

Doping
  LogBog Arbejdsmodul
Logbog Logbog for hele ugen..!

Idag mandag d. 03-03-03 har vi set en film om doping. Den handlede om nogle personer som havde taget og solgt doping. den var okay, men den var meget langtrukkende, fordi de gentog hinanden hele tiden. Budskabet i filmen var at man aldrig skal tage doping ( steroider ). Johan og Bjarne har
holdt foredrag, om hvordan man opstiller en holdopstilling, på computer og på et stykke papir. Og så har Jesper og Cathrine lavet nogle matematik skema, og nogle andre opgaver.

Idag tirsdag d. 4/3 har vi spillet en håndbolds turnering. Det var da meget sjovt, men alligevel ikke for vi skulle rigtig have spillet basketball. Det gik da meget godt. Så har Mia og Cathrine lavet et skema om doping, med nogle forskellige spørgsmål, som Simon og Jesper har givet 6.a.

Idag onsdag d. 5/3 har vi lavet noget dansk hvor vi skulle finde på nogle undskyldninger for at komme for sent hjem og alt det der. Så har Mia og Cathrine skrevet de besvarede skemaer fra igår ind på computer. De har også været inde og kigge i testcenteret, som handlede om at tage ens puls og alt det der. Jesper er gået igang med vores hjemmeside. Mia og Cathrine har udskrevet en hel masse baggrundsartikler, hvor vi hver i gruppen fik en lille del at læse om der hjemme, hvor vi der efter skulle vælge den vi synes var bedst og skrive et
referat af det. Og så har Simon indskrevet en del dansk som var blevet slettet.

Idag torsdag d. 6/3, har vi fået lavet noget mere på vores hjemmeside, vi har skrevet referater af baggrundsartikler ind på computeren. Og vi har lagt de forskellige ting ind på vores hjemmeside, f.eks. noget om gruppen, hvor
vi også har fået taget billeder, og nogle af de opgaver vi har lavet har vi også fået lagt ind. Vi har også kigget på videoklip.

Idag fredag d. 7/3, har vi lavet alle vores ting færdige, fordi vi skulle være færdige med vores projekt idag kl. 12.00..! Vi har fået lagt de sidste ting ind på vores hjemmeside, og så har vi rettet en del ting i logbogen..!

I skal hver dag overveje disse spørgsmål og beskrive, hvad I har oplevet

1. Hvornår var det?
2. Hvad var det jeg lærte/skulle have lært?
3. Hvordan lærte jeg det?
4. Hvorfor lykkedes det/lykkedes det ikke?
5. Hvad var sjovt/svært/spændende/udfordrende m.m.?
6. Hvem arbejdede jeg sammen med/fik hjælp af?
7. Hvordan gik jeres samarbejde?
8. Har I ændret noget ved produktet undervejs? Og hvorfor?
9. Er projektets produkt blevet, som I havde tænkt jer?
10. Hvad så næste gang - skal noget forbedres?
Matematik 1. Vi valgte opgaverne fordi vi synes det var dem der var
mest passende til doping.

2. Det går ud på ved hjælp af et skema at skildre forskellige
oplysninger om doping misbrug.

3. Det matematiske ved opgaverne var ikke særligt svært,
da det alt sammen var noget vi havde prøvet før.

4. Desværre synes vi ikke at vi har lært noget ny ved denne
opgave da vi havde prøvet det med skemaer før.

5. Ja, men vi valgte de to opgaver da vi synes det var dem
der fortalte mest om doping.

6. Nej det var jo mest matematik

7. Opgaven var selvinstruerende.

Hvad er titlen på den opgave du valgte

1. Hvorfor valgte I netop den opgave
2. Hvad drejer den sig om
3. Var matematikken let eller svær
4. Har I lært noget nyt
5. Var I inde og se på de andre opgaver, der også havde noget med matematik at gøre?
6. Brugte I viden fra andre fag?
7. Havde I brug for hjælp, eller var opgaven selvinstruerende?
Dansk Dansk..!

Vi har skrevet en historie som handler om doping. Tre mænd som gerne vil være store og stærke. To af dem træner på normal vis, hvor den tredje han tager doping og træner med vægte. Hans venner prøver at stoppe ham, men
han vil ikke stoppe. Vi valgte den her opgave fordi den lød sjov. Den var ret let, for
vi har jo skrevet en historie før. Vi har ikke rigtig lært noget nyt. Ja vi så også på mange andre opgaver og valgte en anden, om undskyldninger. Vi brugte ikke viden fra andre fag. Vi havde ikke brug for hjælp,den var ret let.


Her er opgave nummer to. Her har vi valgt noget om undskyldninger. Vi skulle finde på nogle undskyldninger for at komme for sent hjem og alt det der. Den her opgave valgte vi fordi den også lød sjov. Den var ret let at forstå, men det var svært at finde på så mange undskyldninger.Her har vi heller ikke rigtig lært noget nyt. Vi brugte ikke viden fra andre fag. Vi fik lidt hjælp til sidst, ellers var den ret let at lave.

Hvad er titlen på den opgave du valgte

1. Hvorfor valgte I netop den opgave
2. Hvad drejer den sig om
3. Var opgaven let eller svær at forstå?
4. Har I lært noget nyt
5. Var I inde og se på de andre opgaver, der også havde noget med dansk at gøre?
6. Brugte I viden fra andre fag?
7. Havde I brug for hjælp, eller var opgaven selvinstruerende?
Tværfaglige studieteknikker 4/3-03 I tværfaglige studieteknikker blev der omtalt:

1. Undersøgelses posen som er en måde at interviewe andre folk og få dem til at tale åbent om en række forskellige ting. Vores undersøgelses pose forløb godt og der blev ud arbejdet nogle gode spørgsmål som vi spurgte 6.klasse om.

2. Logbog emnet var en omtale om hvordan man bedst muligt skriver en logbog og får de vigtigste ting udpeget. Det er god inspiration til hvordan man kan skrive logbogen, og få det vigtigste med.

3. & 4. Stofordning og stofindsamling hjælper med hvordan man kan udpege de vigtigste ting i en tekst, og samle dem til et godt og lærende produkt.

5. Vurdering af hjemmesider er en metode der hjælper dig med at vurdere effektiviteten af en side, og på den måde også kunne vurdere din egen sides indhold og effektivitet.

Undersøgelses posen var nok det mest spændende, da det ligesom åbnede op for nogle nye metoder.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Matematiske studieteknikker Onsdag 05-03-03

1. Blokdiagram er en måde at afbilde f.eks. en bygning, en maskine eller en genstands placering i forhold til en anden. I projekter er den god til at vise hvordan tingen der beskrives ser ud.

2. Sortere forklarer hvordan man bedst muligt udvælger sig materiale fra en tekst og samler det til et færdigt produkt. Det hjælper også med at gøre tingene lidt mere overskuelige og nemmere at finde rundt i.

3. Et skema er en nem løsning hvis man skal have et overblik over hvor langt du er nået eller bare vise hvordan ting er i forhold til andre ting.

Matematiske studieteknikker hjælper dig med hvordan du afbilder ting grafisk og får det bedste ud af dit produkt.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Sproglige studieteknikker Fredag d. 7/3-03 Sproglige studieteknikker..!

1. De fiktive genrer, fortæller om forskellige genrer..! Der er f.eks. episke genrer, hvor eventyr, noveller og romaner hører inde under. Så er der de dramatiske genrer hvor film og teater hører inde under..! Og tilsidst er der de lyriske genrer hvor digte og sange hører inde under..!

2. Fremstellingsformer fortæller om forskellige måder man kan skrive en historie på. Der er f.eks. den berettede måde at fortælle noget på..! Og så er der den forklarende måde, og den kommenterende måde og der er også mange andre måder..!

Vi synes ikke rigtig der var nogen der var helt vildt interessante, fordi det hele næsten var sådan noget med tekster, historier og andet med at man skulle læse en hel masse..!

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Baggrundsartikler Baggrundsartikler..!

Til idag torsdag d. 6/3 har vi læst et par artikler hver. Vi
skulle læse dem, og så skulle vi lave et referat af den artikel vi
synes var bedst..!
Nogle af de artikler vi har læst hedder: Spiseforstyrrelser i
sportsverdenen
handler om, sportsfolk der har bulimi, anoreksi eller
megareksi.

Så var der: Bo Hamburgers sag dag for dag, handler om Bo
Hamburgers liv i den periode han tog doping..!

Fusk med blod fortæller hvad EPO er, som lægemiddel og
som doping.
Den fortæller også om hvad hæmatokritværdi er..!

Dopingmidler gennem historien handler om, hvordan man
tog og lavede
doping i gamle dage.

Fagre nye dopingverden handler om et nyt dopingmiddel,
som endnu ikke
er færdig lavet. Det er et kunstigt gen man kan få indopereret
hvis man
f.eks. har en nyresygdom..!

Ja, vi har selvfølgelig lært at det er ret dumt at begynde ig
tage doping, især
hvis man har en stor sportskarriere..! Det er selvfølgelig også
en dum ide at
tage doping hvis man ikke har en stor sportskarriere..!

Hvilke artikler læste I?
Fortæl kort, hvad de drejede sig om.
Lærte I noget nyt?
Hjemmesidefremstilling Vi synes at det var sjovt at prøve at aflevere en opgave som hjemmeside og det var lærerigt. I starten var det svært at finde ud af hvordan vi skulle opbygge hjemmesiden så den var overskuelig og nem at bevæge sig rundt på, men som ugen skred frem fandt vi en god løsning. Med hensyn til materiale der kunne findes under emnet hjemmeside fremstilling synes vi det var nemmere selv at prøve os frem end at bruge de metoder der blev nævnt. Noget af det sværeste ved at lave hjemmeside var at finde ud af hvilket materiale der skulle bruges og hvilket der var urelavant. Det var nok mest Jesper der lavede designet, men de andre var lige så meget med da de skrev opgaverne rent og lagde dem ind de rigtige steder. Alt i alt har det været rigtigt sjovt at prøve noget nyt.

Hvordan syntes du det var opbygget?
Kunne I bruge materialet til at lave en hjemmeside uden anden hjælp?
Hvad synes I om at lave hjemmesider?
Var det svært?
Testcentret Testcenter..!

Vi synes det var sjovt at være i testcenteret, vi lærte at måle vores hvilepuls, og alt det andet man måler hvis man tager en konditest..! Det var da meget interessant at være der inde i testcenteret, fordi man lærer en del af at være der inde..!

Hvad syntes I om at være der?
Lærte I noget nyt?
Var det interessant?
Videoklip Videoklip..!

Vi har set klippene igennem d. 6/3, plus at vi har set på nogen af dem i løbet af ugen, men vi så dem alle sammen igår d. 6/3...!
Nogle af klippene var da meget sjove, vi ved ikke om det var meningen at vi skulle lære noget af de videoklip, men det vil vi ikke sige at man gjorde.!

Hvad syntes I om klippene?
Spil Spil..!

Spillene var da meget sjove, men der måtte godt ha' været nogle
flere forskellige, i stedet for at de næsten alle sammen var ens bare
med forskellige spørgsmål.!
Vi har prøvet at spille alle spillene.!
Det er nok lidt svært at sige hvilket spil der var sjovest/bedst og
mest interesant, fordi de på en måde alle sammen var ens, bare med
forskellige spørgsmål..!

Hvad syntes I om spillene?
Hvilke prøvede I?
Hvilket var sjovest/bedst/mest interessant?
Evaluering Evaluering..!

Vi har lært at lave en hjemmeside, og vi er blevet bedre til at lave gruppearbejde og fordele
opgaverne mellem os alle sammen. Og så har vi selvfølgelig lært en masse om doping.
Det sværeste var at komme igang med det i starten, der gik det lidt langsomere end det gjorde
efter vi var kommet rigtig igang..!
Der var ikke rigtig nogle af opgaverne der var rigtig sværre, så det var faktisk ret "let" at lave alle
opgaverne..!
Ja, det var et rigtig godt emne at arbejde med, fordi det ikke var så svært at arbejde med og finde
"matrialerne" til det..! Det var også et meget spændende emne..!
Vi synes godt studieteknikkerne kunne være bedre, fordi vi synes ikke de var lavet rigtig til
gruppearbejde..! Og så kunne der godt være nogle flere forskellige spil, i stdet for at det er de
samme spil bare med andre spørgsmål, det var lidt kedeligt..!
Vi havde ikke rigtig noget mål fra starten, men vi synes selv at vi havde planlagt det ret godt
tidsmæssigt, og alt det der med at planlægge alt det andet..!
Vi har arbejdet rigtig godt sammen, vi lavede i hvert tilfald noget alle sammen, hele tiden..!


Du skal overveje disse spørgsmål:

1. Hvad har I lært?
2. Hvad var svært?
3. Hvad var let?
4. Kunne I lide at arbejde med emnet?
5. Hvad kunne være bedre og anderledes?
6. Nåede I de mål I satte op, eller har I lavet om på målene undervejs?
7. Hvordan gik jeres samarbejde?







LogBog® - Copyright © by SkoleMedi@ - http://www.logbog.dk