Gruppe B

Besvarelse udarbejdes i uge 10..!

Opgave om hvordan doping giver mænd kvindelige honomer, og hvordan doping giver kvinderne mandelige homoner.

De anobole steorider giver mænd kvindlige homoner, f.eks. så får mænd patter, og en form som en kvinde. Kvinder får så mandelige homoner, f.eks. så får de en slags tekstiler. Hvert år er der ca. 10-100 mænd der får opereret patter af, fordi de er for store. Der er stadig mange der ikke ved hvad doping er, men der er også mange der ved hvad doping gør ved en. Doping stammer helt tilbage fra riddertiden, der brugte man det lige før man skulle i krig eller kamp. Der tog man det i en drink på en cafe. De gav også hestene det, så de bedre kunne løbe og holde ud. Men der gik ikke mange hundrede år før det blev ulovligt. Man kan få nogle vitaminer med en form for doping i, som store idræts folk bruger.

Her er noget om spiseforstyrrelser.

Spiseforstyrrelser kan være en meget farlig sygdom. Mange sports folk har faktisk anoreksi, bulimi eller megareksi. Der var engang en kvindelig teakwondo kæmper ( Karin Schwartz ), hun tvang sig selv ned i vægt, hver gang hun skulle til kamp, havde hun tvunget sig selv ned i vægt. Før hun begyndte at tvinge sig ned i vægt, havde hun vundet sytten danske mesterskaber, så begyndte hun at gå ned i vægt, fordi hun hellere ville være mindre, end større end sin modstandere. Så begyndte hun at se på de teakwondoteenager der gik i klubben. Hun var ikke et særligt godt forbillede. I mændenes tilfælde er det styrketrænere der har megareksi. Det vil sige at de spiser og spiser. Når de ser sig selv i spejlet, ser de det modsatte af en anorektikker. De synes de ligner et lille fnuk, og derfor spiser de og træner hele tiden. Efterhånden som spiseforstyrrelser blev for farlige, gik de hen til doping. Det hjalp dem med at holde længere. De tog både efedniv, koffein og amfetamin. For megarektikker vil det være anobole steorider, fordi det virker fristende. Mange folk tror at det kun er sportsfolk der har spiseforstyrrelser. Men sådan er det slet ikke, almindelige folk kan også have spiseforstyrrelser, og nogle bruger endda sporten som en løsning på sygdommen. En pige ved navn Chaka Giram Petersen Bojowski led af anoreksi i mange år, men så en dag fik hun et par rulleskøjter af sin far, og hun blev faktisk rigtig god til det. Hun vandt to gange Danmarksmesterskaberne, og i år 2000 blev hun nr. to ved VM.

Om et nyt doping.

Den her artikel fortæller om et nyt doping middel, som endnu ikke er færdig udviklet. Det nye middel kaldes gendoping. Det bliver lavet til at der vil være mulighed for at behandle sygdomme, men der vil jo selvfølgelig være sports folk der vil prøve at få fingrene i det. Gendoping kaldes også genterapi. Man kan blive behandlet med genterapi hvis man fx. har en nyrersygdom, der gør at man ikke får nok EPO så indopererer man et kunstigt gen der hjælper til at man får den rigtige mængde EPO.

Her er noget om dopingkontrol.

Dopingkontrollen som er udarbejdet af antidoping danmark, er den metode som bruges til at checke danske idræts udøvere for brug af doping. Kontrollen er opdelt i fem punkter der nøje skal overholdes for at testen er gyldig. Først indkaldes den person der skal testet, så skal den indkaldte aflevere en urinprøve under opsyn af en frivilig og doping kontrolanten, for at sikre at alt går rigtig til. Derefter underskrives en kontrakt af den testede, den frivillige og kontrolanten for at være sikker på at alle er enige om at testen er foregået uden snyd. Så sendes urinprøven til analyse og derefter afventes der svar. Hvis prøven er positiv, og det erførste gang man bliver dømt, risikere man at få karantæne i optil to år, men er du tidligere dømt, kan du risikere optil lisvarig karantæne. Karantæne betyder at der ikke må dyrkes nogen konkurrencesport i den angivne periode ( gælder idræts forbund ), er testen negativ kan du frit fortsætte din sport.

Her er en lille historie der handler om doping.

Der var engang tre mænd, som gerne ville være store og stærke. Så de besluttede at tage i styrkecenter. De havde nu trænet i nogle uger. To af dem havde det fint med det resultat de havde fået, men ikke den tredje. han synes det gik for langsomt. Så han ville prøve doping. Han gik rundt i forskellige styrkecentre. Indtil en dag der var en mand i et styrkecenter, der kom hen til ham og sagde: " Du ser søgende ud, hvad er du ude efter ". Åhhmmm... Jeg skal have noget doping. Manden sagde han havde doping, og gav ham noget af det. Han tog en indsprøjtning med det samme, og kunne mærke det med det samme. Han gik tilbage til sine venner og fortalte det hele. De sagde han skulle passe på med det. Ja ja det skulle han nok. Der gik et halvt år og han var blevet stor. Nu ville han være med i mesterskaberne i styrketræning, verdensmesterskaberne. Han tog ind til en mand, som skulle bedømme om man var god nok. De sagde de skulle have en doping test. Da de opdagede at han havde taget doping. Sagde de at han ikke måtte komme der mere. Vennerne sagde jo, han skulle passe på.

Her skal man lave 2 skemaer over hvor mange der bruger doping og bliver testet positiv og negativ.

Skema 1
Sportsgrene Antal dopingtester antal positive dopingtester
Fodbold 114 0
Håndbold 110 1