LogBog®
Logbog.htm
Oprettet den: 07-03-03 10:23:04
Forfatter(e): Fie, Asbjørn, Kenneth og Peter martin

Doping
  LogBog Arbejdsmodul
Logbog :: Logbog for Mandag d. 3/3-03 ::

I dag har vi set en videofilm omkring emnet doping. Der så vi
forskellige
personer, som havde taget stoffer der forøger
muskelmassen, men
som stadig havde nogle bivirkninger. Én person skulle endda
være glad
hvis han blev 45 år.. På den måde lærte vi om
konsekvenserne af
doping misbrug, og om bivirkningerne omkring det.. Vi har
også hørt om
planerne til vores håndboldturnering (jaaa), og afprøvet et
program hvor man kunne få sat et skema op med alle
holdene, og deres kampe. Det var
nemt at komme i gang med. Det var ikke særligt svært, og jeg
arbejdede sammen med gruppen, som er: Fie, Peter martin,
Asbjørn og så mig selv, Kenneth. (juhuu)
Jeg syntes at vi skal have forbedret det med at planlægge i
gruppen.

Logbog for Tirsdag 4/3-03.

Idag har vi spillet håndbold og lavet nogle opgaver omkring
emnet. Vi har lært at der er mange forskellige måder at
studere på, og mange andre ting. Vi læste om mange
forskellige måder at studere på, på nettet. Vi synes at det har
været sjovt at læse og lære om, og jeg synes at vi arbejder
godt sammen.. Indtil videre går det som vi havde forventet,
men det er første gang vi arbejder med så stort et emne, så
jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at se ud.

Logbog for Onsdag 5/3-03

I dag har vi været i testcentret, hvor vi lærte hvordan man
kan regne
sin intensitet ud, og hvor aktiv man er. Det var et godt
program, så det var
ikke så svært at finde ud af. Jeg synes at vi arbejder godt
sammen, og indtil videre går det som jeg havde forventet.

Logbog for Torsdag 5/3-03

Idag har Asbjørn, Peter Martin og Kenneth lavet videre på
hjemmesiden.
Fie har læst om verdens konferencen om doping, som bliver
holdt her i
Danmark, som hun skal skrive referat af senere... Fie har
også skrevet
opgaverne, som Kenneth og Fie lavede den første dag, ind
på computer.
Imens har Kenneth sat nogle nye billeder af os, ind på
hjemmesiden. (Go
Kenneth!!)

Logbog for Fredag 6/3-03

Idag skal projektet og hjemmesiden jo være færdig, så vi har
en smule travlt, men vi skal nok nå det. Asbjørn sidder og
laver det sidste på hjemmesiden, Fie retter de stavefejl der er
i logbogen og andet, Kenneth er igang med en opgave om at
gå 1,6 km så han laver sit. Peter Martin har skrevet
evaluering.Vi regner med at være færdig klokken 12, da der
ikke mangler det helt store mere. Lige nu "fin pudser" vi det
bare, til alle jer der ude;-)

!!Store Doping_KnuZz'R fra grupPe C!!
*BeY_BeY*
****:-)(-:*****

I skal hver dag overveje disse spørgsmål og beskrive, hvad I har oplevet

1. Hvornår var det?
2. Hvad var det jeg lærte/skulle have lært?
3. Hvordan lærte jeg det?
4. Hvorfor lykkedes det/lykkedes det ikke?
5. Hvad var sjovt/svært/spændende/udfordrende m.m.?
6. Hvem arbejdede jeg sammen med/fik hjælp af?
7. Hvordan gik jeres samarbejde?
8. Har I ændret noget ved produktet undervejs? Og hvorfor?
9. Er projektets produkt blevet, som I havde tænkt jer?
10. Hvad så næste gang - skal noget forbedres?
Matematik ::Skema 1 d. 4/3::

Vi valgte denne opave fordi den lød spændende. Den drejer sig om at sætte
nogle oplysninger i et overskueligt skema. Vi synes at opgaven var rimelig
let. Vi har lært at sætte flere oplysninger i et skema. Ja, vi var inde og se
andre opgaver, som har med matematik at gøre. Opgaven indeholdt kun
ting fra matematikken, så vi brugte kun vores matematik viden. Vi fik lidt
hjælp af Gert (vores hjælpelærer), men det var ikke svært.

Hvad er titlen på den opgave du valgte

1. Hvorfor valgte I netop den opgave
2. Hvad drejer den sig om
3. Var matematikken let eller svær
4. Har I lært noget nyt
5. Var I inde og se på de andre opgaver, der også havde noget med matematik at gøre?
6. Brugte I viden fra andre fag?
7. Havde I brug for hjælp, eller var opgaven selvinstruerende?
Dansk ::En STOR sportskarriere d. 4/3::

Vi valgte denne opgave,fordi det lød meget sjovt at skulle skrive en lidt overdrevet historie. Opgaven drejer sig om at skrive en overdrevet historie om en sports mand, da han
blev opdaget i hans stofmisbrug, hvad der skete videre hen, hvordan fans og familie reagerede o.s.v. Opgaven var ganske simpel og let at forstå. Vi har lært at fans altid tror det bedste om sportsmanden selv og sandheden er meget mere sandsynlig. Ja, vi var inde og se på andre opgaver. Nej, vi kunne ikke bruge viden fra andre fag, da der kun var dansk i den opgave. Nej, vi kunne godt finde ud af opgaven selv.

Hvad er titlen på den opgave du valgte

1. Hvorfor valgte I netop den opgave
2. Hvad drejer den sig om
3. Var opgaven let eller svær at forstå?
4. Har I lært noget nyt
5. Var I inde og se på de andre opgaver, der også havde noget med dansk at gøre?
6. Brugte I viden fra andre fag?
7. Havde I brug for hjælp, eller var opgaven selvinstruerende?
Tværfaglige studieteknikker Tværfaglige Studieteknikker:

I de tværfaglige studieteknikker blev der omtalt:

1. Logbog, og det er en slags dagbog, hvori man
skriver om forløbet i flere punkter. Man starter med at skrive om hvad man
har tænkt sig at lave i det forløb, man er på vej ind i. Når man er kommet ind i forløbet, skriver man om hvad man har nået i løbet af dagen, hvad man har lært af de ting man har lavet den pågældende dag, og hvad man har tænkt sig at lave den næste dag. Når man er nået til slutningen af forløbet, skriver man om hvad man har lavet og hvordan man synes forløbet har været.

2. Vurdering af hjemmesider. Der er tre slags hjemmesider. Det er personlige, virksomheder og offentlige. Hvis man skal gennemskue det, skal man først vide: Hvem der har lavet siden, er det privat eller firma hjemmeside, hvor gammel er siden, er der links til andre relevante sider og til sidst skal man se om teksten sidder læseligt og om designet er ordenligt.

3. En undersøgelsespose går ud på, at man skal finde ud af hvordan andre
mennesker er, ved at ligge nogle ting i en pose og så give posen til personen
der vil vide noget om dig. Du kan ligge oplysninger om hvor dit yndlingssted er og hvem du er.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Matematiske studieteknikker ::Matematiske studieteknikker d.5/3-03::

Jeg læste om følgene artikler:

1. Grafer, som findes i mange forskellige former, de kan fremkomme som cirkeldiagrammer, søjlediagrammer, pindediagrammer o.s.v. Det gode ved diagrammer er, at det bliver meget nemmere at overskue nogle tal i forhold til hinanden.

2. Et skema bruges til at ordne nogle forskellige informationer så de bliver overskuelige. Det er en måde at få helt styr på sine forskellige informationer. Et skema består af rækker og kolonner.

3. Et blokdiagram viser opbygningen af en tilfældig genstand, så man får et billede af dens opbygning.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Sproglige studieteknikker Sproglige studieteknikker.

1) Fremstillingsformer.

En fremstillingsform er former man kan bruge skriftlig. Der er forskellige
former man kan vælge imellem, alt efter hvad man skal skrive og hvad man
vil opnå. Det er sjovt at tænke på at man, uden at vide det, bruger disse
former, lige gyldigt hvad man skriver. Der er fx: berettende, beskrivende,
forklarende, argumenterende, samtale og mange andre. Der er en form for hver ting man skriver.Hvis man bruger fremstillingsformerne rigtigt, vil teksten man skriver, lyde mere korrekt.

2) De fiktive genre.

De fiktive genre er kort sagt opdigtede tekster. Der er episke genre, som er
fx noveller, romaner og eventyr. Det er alle fortællinger med handling i. Vi
følger nogle personer, ved hvor de er og kan finde ud af om noget sker før,
nu eller efter. Tid, sted og handling er afgørende i denne genre. Så er der de
dramatisk genre. De opleves i film og på teater. De bruges også ofte som
hyppige indslag i episke genre. fx er det dramatisk, når personerne i en
roman eller novelle snakker meget og længe sammen.

3) Notat

Et notat er en personlig optegnelse fx i forbindelse med en gengivelse af en
tekst, film, foredrag eller andet. Notatet kan have mange udtryksformer.
Man kan fx bruge stikord, citater og evt. skitser og skemaer. Et notat er
meget ofte til eget brug, og er et udtryk for en personlig udvælgelse. For at
det er et notat, skal det være udformet i kortest tænklelig form.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Baggrundsartikler :: Onsdag d. 5/3-03 ::

Jeg læste følgende 3 artikler med overskrifterne:

Kvinder Får skæg, mænd får bryster..

Hvem bruger anabole steroider?

Anabole steroider, hvad erdet for noget?

I "Kvinder får skæg, mænd får bryster" fortælles der om bivirkningerne ved brug af doping, og om hvordan nogle drager til en kirurg for at få fjernet bryster (hos mænd) eller andre bivirkninger... lægerne udtaler at det er et foruroligene stort tal med operationer.
I "Hvem bruger anabole steroider?" fortælles der om hvem der især er store
misbrugere af steroider.sportsfolk og styrketrænere bruger det for at speed'e det hele op. Faktisk en slags hurtig løsning for dem der vil have store muskler og flotte overkroppe.
I "Anabole steroider, hvad er det for noget?!" fortælles der om episoder hvor folk har brugt steroider, feks. ved OL i Seoul i 1988 hvor den canadiske sprinter vandt guld, og havde verdensrekord, og at der senere blev bevist at han brugte steroider (føj!).

Jeg syntes at disse artikler har givet mig et lidt større indblik i hvad steroider er, og hvad
der kan ske hvis man skulle være uheldig at bruge dem..

Hvilke artikler læste I?
Fortæl kort, hvad de drejede sig om.
Lærte I noget nyt?
Hjemmesidefremstilling ::Hjemmesidefremstilling d.7/3::

Vi syntes det var godt opbygget, det var et meget spændende at lave en hjemmeside i FrontPage.
Ja, vi kunne nemt bruge materialet til at lave en hjemmeside uden anden hjælp, og vi havde rigeligt at skrive om så vi tror vores hjemmeside er blevet ok. Vi syntes det var vildt sjovt og spændende. Det var meget underholdende, men vi kunne godt have brugt en del mere tid. Vi syntes at det var lidt svært i starten, men så lærte man det senere hen.

Hvordan syntes du det var opbygget?
Kunne I bruge materialet til at lave en hjemmeside uden anden hjælp?
Hvad synes I om at lave hjemmesider?
Var det svært?
Testcentret Testcentret d. 5/3-03

Jeg synes at det var sjovt og spændende at være i testcentret.
Jeg lærte hvordan man kan regne intensitet ud, ved hjælp af hvile-, max- og arbejdespulsen.
Jeg synes at det var interessant at man så hurtigt kunne finde ud af hvor meget man arbejdede, og hvad ens intensitet var. Det program jeg arbejdede med hed Beregn din tegningsintensitet, og det var nemt, og sjovt at arbejde med.

Hvad syntes I om at være der?
Lærte I noget nyt?
Var det interessant?
Videoklip ::Videoklip d.5/3-03::

Jeg synes at videoklippene var interessante og handlede meget om de doping sager der er igang i de mange forskellige sporter. Videoklippene var meget underholdene og de gav et større indblik på hvordan sportsfolk ser
på¨emnet doping.

Hvad syntes I om klippene?
Spil :: Spil d. 4/3-03 ::

Jeg syntes at spillene var godt lavet grafikmæssigt, også spørgsmålene
var gode og der var da nogle man kunne svare på ;-) ..
Spillene bestod af fire kategorier som står herunder:

Kendte sportsfolk..
Doping og historie..
Stoffer og metoder..
Sport og sundhed..

Hver af dem betragtede jeg som både udfordrene og sjove, især
når man hører hvordan stofmisbrugerne råber ad en når man svarer forkert..
Men jeg syntes at Sport og sundhed var sjovest pga. de havde nogle
rimelige spørgsmål.

Hvad syntes I om spillene?
Hvilke prøvede I?
Hvilket var sjovest/bedst/mest interessant?
Evaluering ::Evaluering d. 7/3::

Vi har lært hvor dumt det er at tage doping, bare for at få større muskler.
Hvis man tager doping, så glemmer man at se frem i tiden, for doping kan
forkorte ens liv med mange år. Det var måske lidt svært at lave
hjemmesiden, men det blev lettere hen ad vejen. Vi lærte hvordan man
skulle gøre, og hvordan man ikke skulle gøre. Det der var lettes var
vidioklippene, og spillene. Der skulle man ikke gøre så meget. Vi synes at
det var sjovt at prøve, og finde ud af hvor farlig doping enelig er. Der er
nok ingen af os som kunne finde på at tage doping efter dette emne.
Hvis vi havde haft længere tid at arbejde med emnet i, så var det nok også
blevet bedre, men vi har gjort vores bedste. De mål vi satte os, var
selvfølgelig at blive færdig, men også at lave en hjemmeside, som fangede
folks interesse. Det mål syntes vi selv at vi nået. Vi synes selv vi har
arbejdet godt sammen, men det kunne godt have gået bedre.


Du skal overveje disse spørgsmål:

1. Hvad har I lært?
2. Hvad var svært?
3. Hvad var let?
4. Kunne I lide at arbejde med emnet?
5. Hvad kunne være bedre og anderledes?
6. Nåede I de mål I satte op, eller har I lavet om på målene undervejs?
7. Hvordan gik jeres samarbejde?







LogBog® - Copyright © by SkoleMedi@ - http://www.logbog.dk