LogBog®
logbog.htm
Oprettet den: 07-03-03 12:13:03
Forfatter(e): Stefan, Jesper, Marc & Kristina
E-mail:
kristina_marie_poulsen@hotmail.com

 

 

Doping
  LogBog Arbejdsmodul
Logbog Logbog af: Gruppe E d. 3/3 2003

Vi startede dagen med at se en film om doping.
Den hed: Doping- Don´t do it. Det var en nogenlunde god film.

Hvad synes vi om filmen?

Det avr en meget lærerrig film. Ikke fordi vi har tænkt os at tage steorider.
Det er virkelig dumt, at nogle folk ødelægger deres liv, pga. deres
udseende.

Hvad har vi lært?

Jesper:" Man må ikke tage sprøjter?!"
Marc:" Man ødelægger sig selv indefra."
Stefan:" Det er dumt at dope sig, for så dør man hurtigere."
Kristina:" Man bliver psykisk nedbrudt, og det er jo ikke godt."

Vi har været i comupterrum, og vi har allerede lært meget. Vi mangler kun
en opgave, som skal handle om matematik og doping. Eller det er en
matematikopgave. Det går godt, men Kristina skal nok printe nogle ting ud
derhjemme. Alle får arbejdet godt, og der er slet ingen problemer. Det kan
godt være, at der kommer nogen, men det går vel.

Det bliver sikkert rigtig godt. Vi skal nok bare lige komme i gang først.
Det er jo en ny måde at arbejde på, men det volder ikke de store
problemer.

Hilsen Gruppe E. ( Jesper N., Marc R., Stefan og Kristina. )

D. 4/3 03.

I de første to timer, har vi lavet en lille håndboldcup. Vi var tre hold. Der
var et computerprogram, som kunne lave kampene. Altså bestemme, hvem
der skulle spille mod hvem. Det var meget sjovt, synes vi, men det tog jo
lidt af frikvarteret, så nogen kom for sent. Der blev taget nogel digitale
billeder, som vi så på pcén. Vi har lært at bruge et specielt program, sådan
så vi kan se billederne. Vi har da lært noget. Nu må vi bare holde øje med,
om Niels får lagt resten af billederne ud.

Vi skal til at lave opgaveløsning nu. Det bliver sådan, at vi får en opgave
hver, og løser vi den selv. Når opgaven er løst, så fortæller vi hinanden om
dem. Hvordan vi har lavet dem, hvad det handlede om og om hvordan det
var. Nu er verdenskongressen om doping gået i gang. Det vil der også blive
skrevet lidt om. Vi vil følge udviklingen i denne uge. Det vil blive skrevet i
dagbogsform. Det hele går nogenlunde, men jeg er bange for, at vi ikke kan
nå det. Der skal jo laves opgaver, + vi også skal lave en website. Vi ahr
fået printet en masse baggrundsartikler ud og nogl estudieteknikker. Vi
mangler i hverttilfæde ikke matriale. Vi må lige tage os lidt sammen. Det
bliver en hård uge, men det går.

D. 5/3 03

Idag er vi gået i gang med hjemmesiden. Det er pænt svært, men det
hjælper nok, når Peter kommer og hjælper. Vi er alle godt i gang, men
Stefan er ikke kommet i skole. Så må vi andre bare lave lidt mere. Det går
fint med opgaveløsningen. Marc er i gang med en svær matematikopgave,
som nok snart er færdig. Jesper har lavet en danskopgave, Stefan og Jesper
en matematikopgave og Kristina en danskopgave. Vi er begyndt at skrive
om nogle bagrundsartikler og studieteknikker. Det går meget godt, og vi har
fået fordelt arbejdet nogenlunde. Idag blev vi sat til at lave en plan, eller vi
skulle finde ud af, hvor meget vi manglede. Heldigvis lavede vi det i den
sidste time i går. Vi får alle fulgt med i verdenskongressen om doping i radio
og på TV. Det er lidt svært at følge med, men så er det godt, at man har
sine forældre til at hjælpe med at skrive stikord. Vi synes, at det er en god
lov der er blevet indført. Den forhindrer også snyd i de forskellige forbund.
Vi mangler kun at få lavet vores hjemmeside og prøve testcentret, se video
og spille. Det hele går fint nu, og vi samarbejder godt. Indtil videre er vores
produkt blevet som vi har tænkt os. Vi arbejder flittigt, og det bliver vi ved
med. Det bliver nok lidt svært, at nå alle de der frynsegoder som video, spil
og testcenter. Det kan være, at vi lige når at blive færdige til tide, og får
spillet lidt.

D. 6/3-03

Vi har virkelig travlt lige nu. Der bliver lavet hjemmeside og der bliver skrevet på liv og løs. Der er ikke tid til at skrive så meget idag, så der bliver ikke skrevet mere lige nu.

Hilsen Gruppe E

D. 7/3-03

Idag, skal vi snart til at være færdige... Kristina og Stefan arbejder videre på hjemmesiden, som vi meget snart håber på at få færdig. Marc har skrevet om videoklip, spil og testcenter. I går, lavede vi hjemmesiden helt om, sådan næsten da.. I starten havde vi en lyseblå baggrund med hvide skyer. Nu har vi en flot havblå. I går fik Jesper prøvet dopingspillet. Det var lidt svært at forstå i starten. I forløbet har vi lært meget om doping, om de mest almindelige dopingstoffer, om de lande i verden, der har haft flest dopede atleter osv.

I skal hver dag overveje disse spørgsmål og beskrive, hvad I har oplevet

1. Hvornår var det?
2. Hvad var det jeg lærte/skulle have lært?
3. Hvordan lærte jeg det?
4. Hvorfor lykkedes det/lykkedes det ikke?
5. Hvad var sjovt/svært/spændende/udfordrende m.m.?
6. Hvem arbejdede jeg sammen med/fik hjælp af?
7. Hvordan gik jeres samarbejde?
8. Har I ændret noget ved produktet undervejs? Og hvorfor?
9. Er projektets produkt blevet, som I havde tænkt jer?
10. Hvad så næste gang - skal noget forbedres?
Matematik Gruppe E Matematik... d. 6/4-03

Når man skal skrive nogle tal, kan det i første øjekast være meget svært at
tyde. Derfor kan man sætte tallene ind i et diagram. Der findes mange
forskellige diagrammer. Der er bla. Blokdiagrammer, cirkeldiagrammer,
kurvediagrammer, procentdiagrammer, søjlediagrammer, kurvediagrammer
og mange andre. Det gør det hel meget lettere at forstå. Næsten alle firmaer
bruger diagrammer, når de skal vise nogle tal. De kan opstilles på mange
forskellige måder. De kan være i 3D eller bare være en flad tegning.
I et trappediagram er der en y-akse og en x-akse. I cirkeldiagrammer er
stykkerne opdelt i brøker. Det er en stor fordel, at kunne lave diagrammer.
Vi har lavet nogle opgaver, hvor man skulle bruge regneark. Den ene var
meget let, men der er en vildt svær opgave, som nok ikke bliver færdig lige
med det samme. Der må vi bare tage så mange opgaver, som vi nu kan nå.

Matematik: Verdensrekorden i 1500 meter l›b.
Opg. 1
Tid i min. Formler 1/100 Sek. Formler Procent
Rekord 1900: 4:06:02min +4*60*100+6*100+2 24602
+D5/D3*100 8
Rekord 1950: 3:47:02min +3*60*100+47*100+2
22702
Forskel i 1/100 sek.: +C3-C4 1900

Rekord 1950: 3:47:02min +3*60*100+47*100+2
22702 (D7-D8)/D7*100 9
Rekord 1998: 3:26:00min +3*60*100+26*100+0
20600

Rekord 1900: 4:06:02min +4*60*100+6*100+2 24602
(D10-D11)/D10*100 16
Rekord 1998: 3:26:00min +3*60*100+26*100+0
20600

rstal Opg. 2 Navn Land Index/for tid
1900 Charles Bennett Storbritanien 100
1912 Arnold Jackson Storbritanien 104
1932 Luigi Beccali Italien 148
1950 Willie Slijkhuis Holland
1960 Herb Elliot Australien
1974 Filbert Bayi Tanzania
1985 Said Aouita Marokko
1995 Noureddine Morceli Algeriet

Her har vi prøvet at lave en opgave, om rekorden i 1500 meter løb.
Øverst er der først blevet regnet minutter om til sekunder, og så senere
regnet procentforskellen fra 1900 til 1950, og fra 1950 til 1998, og så fra
1900 til 1998. Der kan man se hvor meget rekorden i 1500 meter løb er
blevet forbedret. Nederst nåede vi ikke at lave opgave 2 færdig.

Hvad er titlen på den opgave du valgte

1. Hvorfor valgte I netop den opgave
2. Hvad drejer den sig om
3. Var matematikken let eller svær
4. Har I lært noget nyt
5. Var I inde og se på de andre opgaver, der også havde noget med matematik at gøre?
6. Brugte I viden fra andre fag?
7. Havde I brug for hjælp, eller var opgaven selvinstruerende?
Dansk D. 7/3-03

Det er fint nok. Vi kan ikke nå at skrive mere.

Gruppe E.

Hvad er titlen på den opgave du valgte

1. Hvorfor valgte I netop den opgave
2. Hvad drejer den sig om
3. Var opgaven let eller svær at forstå?
4. Har I lært noget nyt
5. Var I inde og se på de andre opgaver, der også havde noget med dansk at gøre?
6. Brugte I viden fra andre fag?
7. Havde I brug for hjælp, eller var opgaven selvinstruerende?
Tværfaglige studieteknikker D. 7/3-03

Der er logbog og undersøgelsespose under Tværfaglige studieteknikker. Vi har skrevet logbogen, selvfølgelig, men vi har desværre ikke prøvet undersøgelsesposen. Det lød eller som en meget god ide, men vi nåede det ikke. Hvis vi får lov til at arbejde på denne måde en anden gang, så kan vi prøve det. Nu ved vi også, at det godt kan lade sig gøre, at nå det hele på en uge. Det hjælper heller ikke særlig meget, at vi glemmer nogle opgaver. Derfor har vi heller ikke fået skrevet lige så meget som de andre, men vi håber, at det går.

Hilsen Gruppe E.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Matematiske studieteknikker D. 7/3-03

Man kan lave matematik på mange måder. Når man skal vise tal, så kan man stille tallene op i diagrammer. Det står der om i matematik. Man kan også arbejde i regneark og lave et skema. Skemaer bliver meget brugt, når man skal holde orden i noget og når man skal fremvise noget. I vores matematikopgaver kan man se, hvordan vi har lavet nogle skemaer på regneark, for at fremvise nogle tal.

Gruppe E

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Sproglige studieteknikker D. 7/3-03

Vi har printet lidt ud om sproglige studieteknikker. Det handler bla. om argumentation, som betyder, at man prøver at overtale nogle om noget bestemt. Der erogså fremstillingsmåde. Her står der om de mange forskellige måder, man kan fremstille noget på. Dagbogsform, stil, historie eller man kan bare læse op. Der er virkelig mange måder. Man kan også komme id en varme stol. Det har vi selv prøvet i vores klasse. Når vi har læst en bog, skal vi lade som om, at vi er hoved- og bipersonerne.
Det var ret interessant. Der blev så stillet forskellige spørgsmål til en. Man skulle svare som om, at man selv var personen. så kunne man også se, om man havde fået noget ud af det.

Hilsen gruppe E.

Hvilke teknikker blev der omtalt?

1.
2.
?.
Var der nogle I fandt eksta interessante?
Hvorfor syntes I det?
Baggrundsartikler Vores baggrundsartikler ligger på vores forside. da der var noget der ikke
ville som vi ville, har vi kun to. De hedder: Fusk med blod og Dopingmidler
gennem historien. Vi har også, som en lille ekstraopgave, skrevet om
verdenskonferencen i Danmark om doping. Det kan du også læse om.
Hvis du vil have lidt at vide om Anabole Steroider, så ligger det emne også
forsiden. God fornøjelse.

Gruppe E.

Hvilke artikler læste I?
Fortæl kort, hvad de drejede sig om.
Lærte I noget nyt?
Hjemmesidefremstilling D. 7/3-03

Vi har fået en bog, som fortæller om, hvordan man fremstiller en hjemmeside. Vi har læst den, og hjemmesiden er blevet fremstillet. Det gik selvfølgelig ikke helt nemt til for sig, men dt gik. det var jo det, som vi skrev i logbogen. Vi ville ikke kunne klare os uden Lise og Peter. Der har virkelig været nogle store problemer. I sidste øjeblik opdagede vi, at vi havde gjort noget helt forkert. Det nåede vi dog at rette.

Hilsen Gruppe E

Hvordan syntes du det var opbygget?
Kunne I bruge materialet til at lave en hjemmeside uden anden hjælp?
Hvad synes I om at lave hjemmesider?
Var det svært?
Testcentret d. 7/3 2003:

1,6 km. gåtest:
Denne test er specielt beregnet til folk i dårlig form, ældre eller overvægtige.
Testen er ikke voldsomt anstrengende og baserer sig på noget de fleste kan
klare, nemlig at gå 1,6 km. Testen er ikke velegnet til yngre veltrænede
mennesker.

Testens gennemførelse:
1. Opmål en distance på 1,6 km.
2. Gå distancen så hurtigt du kan (dog uden at overanstrenge dig).
3. Notér tiden det tog at gå distancen, samt den puls du havde ved
afslutningen af de 1,6 km.
4. Indtast værdierne i nedenstående skema og tryk på "Beregn".

Testen kan enten udføres på et løbebånd eller en opmålt rute, evt. på en
400 meter bane.

Indtast tid og puls samt personlige data.

Jesper har været ude og gå 1,6 km.

Tiden for at gå 1,6 km.: 24 Min. 29 Sek.
Puls efter 1,6 km.: Slag/min.
Køn: Mand
Alder: 14
Vægt: 40
Iltoptagelse: 1,4 I min.
Kondital: 35 ml/kg/min.

Som for alle andre indirekte konditionstests, hvor man ikke måler direkte
på den maximale præstationsevne er der noget usikkerhed på vurderingen
af konditallet. Vi anbefaler, at man primært bruger testen til at følge
formforbedringer i forbindelse med et øget aktivitetsniveau.

Her er en af opgaverne fra testcentret. Der findes mange af disse slags
tester. Man kan udregne forskellige ting, som ens: BMI, en kondital osv. Vi
har desværre ikke nået nogen af opgaverne.

Hvad syntes I om at være der?
Lærte I noget nyt?
Var det interessant?
Videoklip D 7/3 2003:

Vi har set videoklippene. De er ret mærkelige. Vi forstår ikke helt, hvorfor ham manden der er med i mange af dem, gemmer sig.
Den der hedder muskelbiopsi, den er ret så klam. Man får helt dårlige nerver af at se på, at en mand bliver skåret i. Vi synes ikke at videoklippene var det helt store.

Hvad syntes I om klippene?
Spil D. 6/3 2003:
Idag har vi prøvet nogle af spillene. Man kunne vælge sig ind på forskellige
former for sport i det samme spilprogram. det var lidt svært at finde ud af
dem i starten, men vi fandt langsomt ud af dem. Jesper var ikke så
indponeret over spillene, og han har ikke lyst til at anbefale det.
Spillet går ud på at man skal: Klikke på den mand, som man tror er det
rigtige svar. der er tre mænd, man kan klikke på. Man for et spørgsmål, og
tre svar muligheder. Så man har 1/3 chance for at klikke sig ind på et rigtigt
svar. der er en sygeplejerske, der fortæller lidt om spillet. det mest interessante spil var nok kendte sportsfolk. Doping og historie var også meget godt. Der kom man lidt ind i, eks. vilket land, der har haft flest dopede. (Det tidligere Østtyskland.)


gruppe E

Hvad syntes I om spillene?
Hvilke prøvede I?
Hvilket var sjovest/bedst/mest interessant?
Evaluering D. 7/3 2003:

Vi har lært om forskellige dopingmidler, og så selvfølgelig at lave
hjemmesider. Jeg, Marc, synes det hele var ret svært sådan at forstå i
starten... I starten gik det heller ikke så godt med at samarbejde, men det er
blevet forbedret meget hen ad vejen. Det har været sjovt at få lov til, at lave
sin egen hjemmeside, selvom vi har diskuteret lidt om, hvordan siden skulle
se ud. Vi synes det har været et spændende emne at have om. Vi ved en
hel del mere end vi gjorde før, vi gik i gang med emnet. Det er lidt pudsigt
at der har været en verdenskonference om præcis det samme som vores
emne i Danmark i denne uge...
Vi skulle måske have planlagt ugen lidt bedre. Der har været lidt travlt i dag,
da vi manglede en del. Ja det har vi... Vores hjemmeside er ved at være færdig, og vi har fået skrevet og lavet meget. Vores samarbejde går fint nu idag...

Gruppe E


Du skal overveje disse spørgsmål:

1. Hvad har I lært?
2. Hvad var svært?
3. Hvad var let?
4. Kunne I lide at arbejde med emnet?
5. Hvad kunne være bedre og anderledes?
6. Nåede I de mål I satte op, eller har I lavet om på målene undervejs?
7. Hvordan gik jeres samarbejde?







LogBog® - Copyright © by SkoleMedi@ - http://www.logbog.dk