FSA - Folkeskolens afgangsprøver

Fritagelse for prøveaflæggelse

Til FSA-oversigt

Regelgrundlaget fremgår af § 15 og 16 samt bilag 6 i prøvebekendtgørelsen.

Tilladelsen til fritagelse for afæggelse af prøve på 9. klassetrin gives af skolelederen. Fritagelsen kan være begrundet i betydelig funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige danskkundskaber for elever, som er ankommet til Danmark sent i skoleforløbet.

Inden beslutning om eventuel fritagelse sker, skal muligheden for at afægge prøve på særlige vilkår (se afsnittet om elever med særlige behov) være overvejet.

Tilladelsen til en fravigelse gives af skolelederen. Dette sker på baggrund af indstilling fra klasselæreren i samråd med forældrene, pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) og lærerne i de berørte fag.

Inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning kan dog undlades, hvis skolens leder vurderer, at det ikke er nødvendigt, og hvis forældrene er enige heri. Elevens synspunkter tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.

For elever i 9. klasse skal overvejelser om fritagelser fremgå af elevens elev- og uddannelsesplan. Beslutningen skal være truffet senest den 1. december forud for maj/juni prøverne og 1. september forud for december/januar prøverne.

Samtidig med beslutning om fritagelse for at afægge prøve i et eller fere fag, skal skolen i samråd med eleven og dennes forældre træffe beslutning om, på hvilket andet grundlag elevens udbytte af undervisningen skal evalueres.

Hvis en elev er fritaget for prøve i et fag, som ikke bliver udtrukket til prøve, skal evalueringen ikke gennemføres.

Den evaluering, der skal træde i stedet for afgangsprøven, skal fnde sted i løbet af den pågældende prøvetermin. For prøverne i december/januar 2009/2010 skal evalueringen ske i perioden 30. november 2009-15. januar 2010, og for prøverne maj/juni 2010 skal evalueringen ske i perioden 3. maj-23. juni 2010.

Registrering og opbevaring af oplysninger om prøvefritagelse
Skolens leder skal registrere og opbevare oplysninger om prøvefritagelse. Registrering sker på elevniveau med oplysning om årsagen til fritagelse, fra hvilke fag der er sket fritagelse, og hvordan elevens udbytte af undervisningen i stedet evalueres.
Efter Skolestyrelsens anmodning herom skal oplysningerne indsendes til styrelsen.

Når registreringen omfatter fortrolige og personfølsomme oplysninger, er registreringen omfattet af anmeldelsespligten efter persondataloven og bekendtgørelsen om sikkerhedsforanstaltninger ved beskyttelse af personoplysninger, som behandles af den offentlige forvaltning.

Påtegning på afgangsbeviset
På afgangsbeviset indgår alene oplysninger om prøvefritagelse i de fag eller dele af et fag, som enten er obligatoriske for alle elever, eller som er udtrukket for den pågældende klasse/det pågældende hold.

Fritagelse for dele af fag
En fritagelse kan omfatte en eller fere prøver eller delprøver. Prøverne i læsning og retskrivning betragtes som to delprøver, og eleverne kan således fritages for den ene prøve, hvis det er begrundet i henhold til reglerne om fritagelse. Det samme er gældende for skriftlig matematik, der også består af to delprøver.

Til FSA-oversigt

Sidst opdateret den 15. december 2009