Dannelse af
børnehaveklasser

læsende computer

Princip for dannelse af børnehaveklasser.

Når børnene starter i børnehaveklassen betragtes de som gående i en klasse med flere børnehaveklasseledere. Ved efterårsferien deles de op i klasser.
Indtil efterårsferien opdeles børnene i varierende grupper, som følges i en periode på ca. 14 dage, hvorefter de deles op i nye grupper. I den periode indledes dagen med en fællessamling med fælles snak, indlæringslege, spil, sang og meget mere. Herefter orienteres der om dagens forløb, inden børnene går i klasseværelserne, hvor de undervises af børnehaveklasselederne efter et fælles program.

Ved deling bør det tilstræbes:

1. At klasserne bliver lige store.

2. At der er en ligelig kønsfordeling.

3. At tosprogede elever fordeles i alle klasser.

4. At der er social balance mellem eleverne.

5. At der ved fordelingen tilstræbes skabt et godt læringsmiljø bl.a. kendetegnet ved harmoni og tryghed.

6. I fordelingen deltager skolelederen, børnehaveklasselederne, de fra SFO tilknyttede pædagoger og evt. psykolog/talepædagog.

Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 2. november 2004.

Sidst opdateret den 8. november 2004