En konsekvenspædagogisk holdning til opnåelse af anstændig omgangsform elev/elev elev/ansat på Skovboskolen.
Hvis en lærer/pædagog oplever, at en elev gennem provokerende adfærd eller anstødelig optræden søger en negativ kommunikation i forhold til sine omgivelser kan følgende anvendes:
- Det blideste er et bestemt blik, der signalerer, at man hørte dette, og det er uden for det acceptables grænser. Den voksne er rollemodel og skal sætte klare grænser.
- Det næste er irettesættelse – gøre opmærksom på problemet.
- Herefter en samtale under fire øjne.
- Dernæst kommer en opringning til hjemmet, hvor man fortæller om forløbet / konflikten, idet der forventes en konstruktiv dialog.
- Hvis problemet fortsat ikke er afhjulpet indrages klasselæreren. Eventuelt kontaktes hjemmet telefonisk eller skriftligt.
- Hvis problemet fortsat ikke er afhjulpet inddrages skoleledelsen.
- Pædagogiske foranstaltninger i form af f.eks. AKT-forløb eller anden foranstaltning igangsættes i samarbejde med hjemmet.
- Bortvisning fra skolen i op til en uge.
- Eventuelt klasseskift (anvendes sjældent).
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 4. marts 2008.
|