Crazy
Benjamin Lebert

Månedens bog - november 2001
Crazy   Crazy-paperback

Den tyske forfatter Benjamin Lebert er født 1982. Han skrev denne bog som 16 årig, fik den udgivet i 1999 og kort tid senere blev Crazy filmatiseret.
Den danske udgave af Crazy er på 135 sider og udgivet af forlaget Borgen.

Bogen drejer sig om emnerne sex, venskab, problemer i skolen, overskride grænser (bryde regler) og unges syn på verden.

Hovedpersonen, Benjamin, begynder på en ny kostskole og får fem nye venner. De danner klike og oplever en hel masse sammen. F.eks. besøger de pigegangen om natten, tager til München sammen, hvor de går på stripbar. De tager også til en sexrådgiver osv.
Til sidst bliver Benjamin hentet af sin far, der er blevet skilt fra Benjamins mor.

Historien foregår i Tyskland lidt ude på landet. Det meste af tiden foregår historien på kostskolen. Kostskolen er temmelig stor og gammel. Den er bygget af træ, der giver en underlig lyd, når man går på det.
Ellers foregår bogen i lidt fattige kvarterer i München og steder som unge kommer.
Lidt væk fra kostskolen ligger der en skov og fra kostskolen kan man se Alperne.

Benjamin (Benni) har kort brunt hår, blå øjne og er tynd. Benjamin er krøbling; han er stort set helt lammet i sin venstre side. Han har gået på mange skoler. Han er ikke særlig god i skolen og får tit dårlige karakterer. Benjamin er en følsom fyr, der godt kan lide sin familie. Han har det ikke særlig nemt med piger.

Paula er Benjamins storesøster. Paula er lesbisk og har tit haft Benjamin med ud i byen om natten.

Janosch er lederen af de seks drenge på kostskolen. Han er sytten år, har blå øjne og afbleget hår. Janosch har sans for humor og er næsten aldrig i dårligt humør. Ryger.

Lille Florian (Pigen) mistede sine forældre i et biluheld som seksårig. Han er meget følsom og sart og har en meget lys stemme, så derfor kalder alle ham Pigen. Han siger ikke så meget og kun når han bliver spurgt. Han har været på kostskolen siden femte klasse og i ferierne bor han hos sin bedstemor. Ryger.

Jeg synes at personerne i bogen virker troværdige. De er selvfølgelig unge, så det er nok en af grundene til det. De virker også kloge på deres egen måde.
Jeg tror også på at forfatteren ved, hvad han skriver om p.gr.a. den måde han skriver på. Han skriver som en ung ville gøre.
Jeg synes at bogen er for filosofisk til at jeg ville læse flere af samme slags, for jeg synes at det er trættende at læse om sådan noget en hel bog igennem. Jeg synes også der er noget der bliver gentaget flere gange. F.eks. at Florian bliver kaldt pigen. Det bliver nævnt vildt mange gange og det er irriterende.
Jeg tror ikke at jeg har lært noget af bogen udover at jeg er glad for ikke at være tysker og gå i skole seks dage om ugen.

Bogen er anmeldt af Christian Skjelsager, 8.b

Sidst opdateret den 20. november 2001