SLUSEN
Et specialpædagogisk tilbud for indskolingen i Skovbo kommune |
|
SLUSEN er et tilbud for Skovbo kommunes børn, der har brug for støtte, når barnet starter sin skolegang.
SLUSEN ligger på Skovboskolen Halvejen 2, 4632 Bjæverskov.
|
I SLUSEN rummer vi børn, der har brug for at blive styrket og udvikle sig indenfor:
At lære egne og andres grænser.
At få styrket sit selvværd.
At få styrket sin opfattelse af omverdenen.
At få udviklet sit sprog.
At få udviklet sin motorik.
|
Jeres barn kan være i SLUSEN i op til to år. Barnet kommer videre i skolesystemet, når det er klar til det.
Visitationen foretages af Børne og FamilieRådgivningen (BFR).
Følgende skal være opfyldt, for at barnet kan optages i SLUSEN:
Der skal foreligge en forældreaccept.
Barnets vanskeligheder og behov skal være undersøgt og beskrevet af BFR.
For at have sit barn i SLUSEN, skal man ikke kun sige ja med sin mund, men også med sit hjerte. |
I SLUSEN møder vi hver dag klokken 8.05 - 12.50.
I SLUSEN er ansat to pædagoger og en lærer:
Vi har et tæt samarbejde med:
Psykologer
Talepædagoger
Sagsbehandlere
Ekstra motoriklærere.
I SLUSEN arbejder vi med en fast struktur og en forudsigelig dag, hvor vi stiller krav samtidig med, at vi støtter barnet i alle aktiviteter.
I SLUSEN arbejder vi med:
• Barnets verden.
• Barnets selvværd.
• Barnets krop og sanser.
• Barnets forberedelse til skolen.
Vi tager udgangspunkt i barnets spor og arbejder med:
• Temaer
• Projekter
• Kreative ting
• Spændende og sjove input, så børnene får en AHA-oplevelse.
Før jeres barn starter i SLUSEN kommer vi på et hjemmebesøg, så vi kan møde barnet i dets vante omgivelser.
|
I SLUSEN forventer vi, at forældrene er nysgerrige omkring barnets udvikling og bakker op omkring det, barnet er ved at lære.
Vi forventer, at I samarbejder omkring jeres barn og er imødekommende i forhold til de krav, vi sætter i SLUSEN, f.eks. vores krav om madpakke og formiddagsfrugt.
Barnets fundament er en forudsætning for at kunne lære og trives gennem styrkelse af barnets selvværd. |
Det er SLUSENs vigtigste opgave at arbejde med at styrke barnets fundament.
Eksempel på skema:
LEKTION |
MANDAG |
TIRSDAG |
ONSDAG |
TORSDAG |
FREDAG |
08.05 |
Godmorgen. Vi taler om dato, vejr og årstid. Sang/rim/remse. |
Godmorgen. Vi taler om dato, vejr og årstid. Sang/rim/remse. |
Godmorgen. Vi går på biblioteket. |
Godmorgen. Vi taler om dato, vejr og årstid. Sang/rim/remse. |
Godmorgen. Vi taler om dato, vejr og årstid. Sang/rim/remse. |
|
Vi arbejder i grupper |
Vi arbejder i grupper/tænke selv |
Vi arbejder i grupper |
Vi arbejder i grupper/tænke selv |
Sang og musik |
09.35 |
Frugt |
Frugt |
Frugt |
Frugt |
Frugt |
|
Vi tager på tur ud i det blå |
Idræt |
Legeplads |
Legeplads |
3 værksteder: Billedværksted |
|
|
Husk: skiftetøj og håndklæde og rene underbukser |
Lygteværksted
Legeværksted |
Fodmotorik |
Malerværksted
Bage/råkost værksted = |
|
Husk: Tøj efter vejret |
Frokost |
Frokost |
Frokost |
Ingen madpakker |
|
Fællestime |
Legeplads |
Fællestime |
Fællestime |
Legeplads |
12.50 |
Fri |
Fri |
Fri |
Fri |
God weekend |
|