6. A drager til det kolde nord tirsdag

6.A blev for et par år siden så fascineret af Grønland, at dens
  elever i sommerferien drager afsted til det kolde nord for at tage
  øen i nærmere øjesyn.

6.a på Skovboskolen drager mod det kolde nord i deres skolesommerferie.

Klassen tager afsted på lejrskole til Grønland med afgang fra Kastrup til Kangeerlussuaq (Søndre Strømfjord) tirsdag morgen 27. maj.
- I 4. klasse arbejdede de med emnet Grønland og blev fascineret af landet. Udover hvad de selv tilegnede sig, havde de besøg af en mormor, der var grønlænder og en far, der havde været i Siriuspatruljen, fortæller klasselærer Anne Lise Pedersen.
I begyndelsen af 5. klasse blev elever, forældre og lærere enige om at arbejde på at få gennemført en lejrtur i Grønland.

Forældrene har bakket op om eleverne, der bl.a. har luget roer, delt en avisrute, lavet julebasar og andet.
- Eleverne har også fået tilskud fra Grønlandsfonden og en anden privat fond. SAS giver også specielle billige rejser til skoleelever. Alt det gør, at det udover tilskuddet fra skolen har været muligt at arrangere turen.
Eleverne skal ud på mange vandreture og cykelture.
En dag skal de med helikopter til indlandsisen. En anden dag skal fotografiapparaterne ekstra frem, da de skal på moskus fotosafari.
De skal også se en sæl blive skåret op, og måske skal de smage rå sæl-lever.
De skal også på sightseeing i Kangerlussuaq. Tirsdag den 3. juni vender de igen hjem, en stor oplevelse rigere.
- Vi glæder os alle meget til turen.

Fra: Midtsjællands Avis - maj 1997.       Foto: Mikael Borre.

Lejrskole i Kangerlussuaq

Uffe og Stephanie peger på hele 6.a's
  nedtællingsstrimmel til Lejrskolen på
  Grønland. De sidste 27 dage er der klip-
  pet en lille lap af. Og torsdag formiddag,
  da Lokalavisen var på besøg, havde de
  to allerede begyndende rejsefeber.

- Hvad siger I til at tage på Lejrskole på Grønland ?
Eleverne i 4.a på Skovboskolen blev naturligvis helt vilde, da deres klasselærer Anne Lise Pedersen kom med dette forslag.

Nu næsten to år efter idéen først blev bragt på banen, er turen blevet til en realitet.
6.a tog afsted til Grønland i går tirsdag den 27. maj 1997. Her skal de være indtil den 3. juni.

Uffe og Stephanie brænder for at fortælle om hvad de skal lave deroppe. Men først må vi have opklaret hvordan klassen har fået råd til sådan en lejrtur.
- Vi har samlet grene i skoven, kørt med aviser og hakket roer, fortæller Uffe.
- Og vi har haft en bod ved Brugsen med juleting og en frugtbod her på skolen, supplerer Stephanie.
- Min onkel og tante driver en økologisk gård, og der må de ikke sprøjte. Så vi tjente 10.000 kr. på at hakke roerne, fortæller Uffe.
- Det var hårdt arbejde, er de begge enige om. Heldigvis hjalp en del af forældrene med arbejdet.
Resten af pengene til turen stammer fra Grønlandsfonden og en privat fond, samt et tilskud fra skolen, som alle klasser får til et lejrskoleophold.

Helicopter til indlandsisen
Endelig falder talen på hvad der skal ske i Grønland.
- Vi skal på helicoptertur og på moskusokse safari, siger Uffe.
- Og vi skal se en sæl blive flænset, siger Stephanie.
- Vi skal overvære hele sælfangsten, fra den bliver skudt til den flås og måske skal vi smage på rå sællever, siger Uffe.
- Og vi skal op og se indlandsisen.
Hvad er det nu indlandsisen er ?
- Det er is der aldrig smelter. Den er flere km tyk, vist nok 3O km tyk på det tykkeste sted, kommer det prompte fra Uffe.
4. klasses lærdom om Grønland har bestemt ikke været forgæves. Dengang havde klassen bl.a. besøg af en mormor der er Grønlænder.
- Jeg tror nok vi næsten lærte at synge Mester Jakob på grønlandsk, husker Uffe.

- Vi skal skrive dagbog på turen og lave stile, slutter de to elever der allerede har en smule rejsefeber.
De har lovet at Lokalavisen senere må bringe et uddrag af dagbøgerne, samt billeder fra turen.

Fra: Midtsjællands Avis - onsdag den 28. maj 1997.

Dagbog fra Grønland

Som tidligere omtalt i Lokalavisen, har 6.a fra Skovboskolen været på Lejrskole i Grønland. Det blev til en herlig tur, hvorfra vi bringer disse beskrivelser.

Efter vi kom hjem fra Grønland vil vi gerne lige fortælle en lille smule om hvad vi lavede deroppe.
Om onsdagen var vi på moskusoksesafari. Det var ret spændende at se sådan nogle på tæt hold.
Om torsdagen skulle vi oprindeligt have set en sæl blive sprættet op, men den kom ikke, så vi gik ud til et fjeld der hed "Sugar Loaf". Det var helt fint.
Om fredagen var vi på helikoptertur til indlandsisen, det var meget sjovt at flyve i helikopter.
Lørdag sov vi længe. Senere på dagen gik vi en tur på Køkken fjeldet.
Søndag var vi på heldagstur til Granatfjeldet, det var ikke håndgranater, men smykkesten. Vi gik 38 km.
Om mandagen var vi ved Watson River og vaske det guld, som ingen nogensinde har fundet.
Om tirsdagen rejste vi hjem med et stort SAS fly. Sådan beretter Uffe og Stephanie.

Nicolai Aarsø fortæller således:
Onsdag var vi på moskusokse foto safari og vi så mange moskusokser, men vi så også nogle renkalve og der blev taget mange billeder i løbet af safarien.
Torsdag var vi ude at cykle en pænt lang tur, og vi skulle have set en sæl blive flænset, men da dem som vores lærer havde skaffet den hos havde nogle problemer, kunne vi ikke få lov og jeg tror de fleste syntes det var lidt for dårligt.
Fredag var vi ude at flyve med helikopter over indlandsisen, og det var nok en af de sjoveste ting, som vi lavde i de 7 dage som vi var der. Det var så lidt af det, som vi lavede på Grønland.

Til slut er der bare at konstatere at sælen sandsynligvis har hørt hvad der skulle foregå den torsdag.  •

Fra: Lokalavisen - onsdag den 2. juli 1997.