Kager er altid en god ting,
men kontaktforældre er...

læsende computer

en skjult resursegruppe, der kan bruges langt mere opbyggende i skole/hjem-samarbejdet.

Et skridt på vejen er at udvikle og formulere konkrete kontaktforældreaktiviteter på den enkelte skole. Det kan være:

    Kontaktforældreopgave i indskolingsårene:
  • Opmuntre forældre til at invitere legekammerater hjem på kryds og tværs i børnegruppen.
  • Udvikle fødselsdagspolitik vedrørende invitationer og adfærd til selve fødselsdagen.
  • Holde øje med isolerede børn og familier. Kontakte forældre, man aldrig ser. Overveje, om der er brug for praktiske tjenester som afhentning ved arrangementer.
  • Fællesarrangement for børn og forældre (spisning, fest, tur).

    Mellemår/teenageår:
  • Forældremøder, hvor der udveksles holdninger om lommepenge, husopgaver, sengetider, røg, alkohol, fester og modepres.
  • Organisering af lektiegrupper/lektiehjælp på tværs i klassen.
  • Organisering af eksamensforberedelse på tværs i klassen.
  • Fællesarrangement for børn og forældre (spisning, fest, tur).

Uddrag af Helle Rabøl Hansens artikel: Fra kagekone til spiderman.


Sidst opdateret den 18. februar 2005