Kager er altid en god ting, men kontaktforældre er...
|
|
en skjult resursegruppe, der kan bruges langt mere opbyggende i skole/hjem-samarbejdet.
Et skridt på vejen er at udvikle og formulere konkrete kontaktforældreaktiviteter på den enkelte skole. Det kan være:
Kontaktforældreopgave i indskolingsårene:
- Opmuntre forældre til at invitere legekammerater hjem på kryds og tværs i børnegruppen.
- Udvikle fødselsdagspolitik vedrørende invitationer og adfærd til selve fødselsdagen.
- Holde øje med isolerede børn og familier. Kontakte forældre, man aldrig ser. Overveje, om der er brug for praktiske tjenester som afhentning ved arrangementer.
- Fællesarrangement for børn og forældre (spisning, fest, tur).
Mellemår/teenageår:
- Forældremøder, hvor der udveksles holdninger om lommepenge, husopgaver, sengetider, røg, alkohol, fester og modepres.
- Organisering af lektiegrupper/lektiehjælp på tværs i klassen.
- Organisering af eksamensforberedelse på tværs i klassen.
- Fællesarrangement for børn og forældre (spisning, fest, tur).
Uddrag af Helle Rabøl Hansens artikel: Fra kagekone til spiderman.
|