Et vigtigt led i kæden... |
|
Eksemplarisk og perspektivrig anvendelse af IKT i undervisningen. Følgende ingredienser indgår:
- En gruppe ivrige, lærelystne og motiverede elever, der er sikret adgang til fornødent udstyr og sat i gang med en relevant opgave.
- Et team af lærere, der er parate til at tage nye udfordringer op, og som vover at bruge tid på projekter, der går ud over traditionel klasseundervisning.
- En IKT-vejleder, der kan inspirere kollegaerne, fjerne praktiske og tekniske forhindringer, komme med nye ideer, der rækker ud over sædvanlig daglig praksis - og som er parat som sikkerhedsnet, når det der altid vil gå galt... går galt....
- En skoleledelse, der lokalt har skabt og sikret rammerne for, at aktiviteterne kan finde sted. At der på skolen er skabt en bred forståelse for betydningen af at inddrage IKT i undervisningen, fordi det kan tilføre denne noget vigtigt og nødvendigt og ikke bare er noget, man gør ved festlige lejligheder for formelt at opfylde de ord, der står om det i læseplaner og vejledninger. Kort sagt, at der er skabt et positivt IKT-miljø på skolen, og at dette indgår i skolens planer - både de skrevne og de uskrevne...
- Skolen skal selvfølgelig bakkes op af en kommune, der sætter de nødvendige ressourcer af til at løse denne opgave, som lov, læseplaner og CKF'er udstikker...
Peter Elkjær Pedersen
|