Skovboskolen

Kort over Skovboskolen
Grundplan over Skovboskolen

Skovboskolen set fra Lidemarksvej Skolens lokaler og gange er opkaldt efter steder rundt i Bjæverskov.
Skolen er i øjeblikket under ombygning på grund af skimmelsvamp.
Regnemark og Vestervang er lige blevet klar til at flytte ind i og Østervang er ved at blive gjort i stand.

Skolerne i Bjæverskov

Skovboskolen blev indviet D. 10 August 1970, med et elev tal på 213 og 10 lærere. I 1977 topper elev tallet med 770. Skovboskolens fødselsdag fastsættes efter indvielsen af flere nye afdelinger, officelt til D. 8 September. I dag har Skovboskolen ca. 450 elever og 50 lærere.

Den første skole i Bjæverskov blev oprettet D. 10 Juli 1723. Skolen skulle være åben alle hverdage for børn over 5 år. I løbet af 1800 tallet er der et stigende elev tal, og i 1874 er der 90 elever. Den gang gik de fleste kun i skole i syv år. D. 27 oktober 1874 kom der en ny skole på Ringstedvej. I 1900 skulle alle børn gå i skole hver anden dag, og i alt havde 18 timers undervisning. I 1910 er der 156 elever, og man overvejer en udvielse af skolen. Planerne holdt, og i 1911 samles ca. 100 borgere for at indvie den nye skole (der hvor Bjæverskovs bibliotek ligger).

Skimmel svamp

Skimmelsvamp 1 På denne skole er der Skimmel svamp. Til at starte med skulle alle være ude i frikvartererne, men alligevel blev en hel masse syge.

Så kom der nogle der skulle fjerne Skimmel svampen, det gjorde de ved at rive væg, loft, gulv ned osv.
Her i Vestervang er der blevet utrolig flot, men der er dårlig akustik. Det har de prøvet at forbedre ved at sætte nogle opslagstavler op, der så skulle tage lidt af lyden, og det har faktisk hjulpet.

Skimmelsvamp 2Kontoret og lærerværelset er også blevet lavet om, og det er kanon flot.
Det var også det første, der blev lavet om, og under ombygningen var der jo den der orkan og det ødelagde faktisk så meget, at de blev nødt til at starte helt forfra.

Regnemark er også blevet bygget om og det er rigtig flot. Jeg mener ikke at der er nogle problemer der inde.

Skoleinspektøren har sagt, at det nok vil tage omkring tre år, før de er færdige med at bygge skolen om.

Info om Skovboskolen

Regler: Den afdeling på skolen, der hedder Regnemark har udeordning, det vil sige at de skal være ude i frikvarteret. Skolen har desuden også ryge forbud. Ryge forbudet bliver ikke rigtigt taget alvorligt af de store for de ryger bare i skjul.

Pcére: Skolen har 3, rum der bliver kaldt "computerrum". Det er lokaler på skolen, hvor der er pcére til fri afbenyttelse.

Interview med skoleinspektøren, Bent Elhegn

Bent Elhegn 1. Hvor meget kender du til de enkelte klasser?
Svar: Nogen kender jeg bedre end andre, skolen er delt op sådan at jeg skal gå ned og overvåge 0-2 klasse og mine afdelingsledere tager de andre, den ene fra 3-6 og den anden fra 7-10.

2. Går du tit ned og overvære undervisningen?
Svar: Nej!

3. Hvor meget kender du til lærerne?
Svar: Meget, der er selvfølgelig nogen jeg kender bedre end andre.

4. Var det svært at overtage en skole med skimmelsvamp?
Svar: Ja, men jeg vidste jo godt hvad det var jeg overtog, og havde forberedt mig.

5. Hvad syntes du er den vigtigste opgave som skole leder?
Svar: Jeg syntes at det vigtigste er at få en skole til at være et rart sted at være for både elever og lærere. Jeg syntes også det er vigtigt at give skolen et godt ry, så forældrene ved at de roligt kan sende deres børn til Skovboskolen.

6. Hvor meget vil det cirka koste at bygge skolen om?
Svar: 40.000.000 kr.

7. Hvornår er skolen helt færdig?
Svar: 31. Maj 2002

8. Kunne du lide at gå i skole?
Svar: Ja, det kunne jeg.

9. Har du altid villet være skoleleder?
Svar: Nej, men det er et spændende job og det er sjovt at være med til at bestemme hvordan en skole skal fungere. Det er også sjovt at kunne give skolen et godt ry.

10. Går du ind for skole uniformer?
Svar: Nej, alle skal ikke være ens, men jeg tror det er smart hvis man indføre at man ikke må gå i for åbne bluser og sådan noget, der skal jo være forskel på festtøj og hverdagstøj.

11. Vi har hørt at der på nogle skoler er indført faste tidspunkter hvor man må holde skiferie, går du ind for det?
Svar: Nej

12. Vil der komme flere elever til skolen, og i så tilfælde får vi så lærer mangel?
Svar: Der vil i år 2004-2006 komme ca. 200 elever mere. Og der vil komme 65 nye lærere til at dække det.

Lavet af: Fie-Mike-Jesper D 5a.

Sidst opdateret den 4. april 2001