FSA - Generelle praktiske regler,
når du skal til afgangsprøve

[ Tekst. Sidehoved-vejledning ]   [ Regneark. Sidehoved-vejledning ]
[ Tekstbehandling - Opsætning af tekst - layout - orden ]
[ Digitale afgangsprøver i geografi og biologi - Vejledning ]

læsende computer

Til FSA-oversigt

Til de skriftlige prøver:
  • Mød senest 15 minutter, før prøven går i gang. Prøvelokalet åbnes senest 10 minutter før prøvens begyndelse.
    Sørg for at tjekke dato og tidspunkt nøje. Møder du ikke til tiden, mister du retten til at gå til afgangsprøve!
  • Ring straks til skolen på tlf. 56 87 01 26, hvis du er blevet syg.
  • Medbring skriveredskaber samt andre redskaber (lommeregner, passer, lineal mv.) afhængig af, hvilken prøve det drejer sig om. Spørg din lærer, hvis du er i tvivl.
  • Medbring tilladte hjælpemidler (ordbøger, formelsamling mv.) afhængig af, hvilken prøve det drejer sig om. Spørg din lærer, hvis du er i tvivl.
  • Medbring ikke andet end det, der er tilladt. Du må ikke have adgang til din taske eller jakke under prøven.
  • Du må ikke medbringe mobiltelefon eller andre elektroniske hjælpemidler, der gør det muligt at udveksle oplysninger med andre. Sluk din mobiltelefon og læg den væk.
  • Ræk hånden op og vent på en af de tilsynsførende, hvis du vil spørge om noget. Det er ikke tilladt at snakke højt eller på anden måde forstyrre de øvrige elever.
  • Før prøvens begyndelse uddeles besvarelsesark, herunder eventuelle hjælpeark, der skal være forsynet med oplysningsrubrik til skolens navn, elevens navn, nummer, klasse/hold, fag, nummer på ark, samlede antal ark samt elevens og den tilsynsførendes signatur. Udfyld på alle papirer.
  • Skriv kladden på det gule papir med blyant eller kuglepen.
  • Indskriv på det hvide papir med en god kuglepen (holdbar og letlæselig skrift).
  • Det er vigtigt, at du husker, at alt det papir, du har fået udleveret, skal ligge fladt på bordet.
  • Skolelederen eller dennes stedfortræder vil før prøvens begyndelse læse højt, hvad der er skrevet på opgavekuverten om prøvens og opgavens art, ugedag, dato og klokkeslæt.
  • Ved prøvens start deler de tilsynsførende opgavesættet med eventuelle bilag ud.
  • Med hensyn til dansk retstavning vil du blive orienteret om prøvens form før prøvens start. Det samme vil ske, hvis du har trukket skriftlig engelsk, tysk eller fransk.

Bruger du computer til de skriftlige prøver, skal du desuden:

• Gemme det skrevne med passende mellemrum.
  • Række hånden op og vente på en af de tilsynsførende, når du vil udskrive (dit navn skal stå på alle dine udskrevne ark).
  • Være parat til at skrive videre i hånden, hvis der sker tekniske fejl.

Selve prøven:

• Opgavesættene må ikke bringes ud af prøvelokalet, inden prøven er afsluttet.
  • Du må ikke på nogen måde have kontakt til andre elever.
  • Kontakt med en tilsynsførende skal ske ved håndsoprækning.
  • Prøvelokalet må ikke forlades, før opgavebesvarelsen og alle ønskede oplysninger er afleveret.
  • Toiletbesøg kan kun ske ved henvendelse til en tilsynsførende.
  • Hvis en prøve varer 3 eller 4 timer, vil du få at vide, hvornår der er 1 time, 30 minutter og 10 minutter tilbage af prøvetiden.
  • Prøven er færdig på det fastsatte tidspunkt, og det er en god idé at udnytte tiden fuldt ud.
  • Forlad prøveområdet, når du er færdig, så du ikke kommer til at forstyrre de elever, der ikke er færdige.

Når prøven er færdig:

• I det sidste kvarter før prøvens ophør må du ikke forlade din plads. Ved udløbet af den tid, der er afsat til prøven, tilkendegiver de tilsynsførende, at prøven er afsluttet. Du skal blive siddende og må ikke kommunikere med andre, før alle besvarelser er afleveret.
  • Når du ønsker at aflevere din besvarelse, skal det ske til en tilsynsførende. Du må først forlade din plads, når den tilsynsførende har kvitteret for modtagelsen af opgavebesvarelsen.
  • Du afgør selv, hvilke ark der indgår i besvarelsen, som afleveres til bedømmelse. Du skal nummerere disse ark, og det samlede antal ark angives på hvert ark. Du underskriver din besvarelse.
  • Du må ikke tage ikke-afleverede besvarelser eller kopier med ud af prøvelokalet - heller ikke filer på harddisk, USB-stik mv.
  • Når censorerne skal bedømme din besvarelse, tages der alene hensyn til det, du ved din underskrift har afleveret til retning.

Til de mundtlige prøver:

• Mød senest 15 minutter, før prøven går i gang. Møder du ikke til tiden, mister du retten til at gå til afgangsprøve! Tidspunkt aftales med din lærer.
  • Ring straks til skolen på tlf. 56 87 01 26, hvis du er blevet syg.
  • Medbring til forberedelsen skriveredskaber samt andre redskaber (lommeregner, passer, lineal mv.) afhængig af, hvilken prøve det drejer sig om. Spørg din lærer, hvis du er i tvivl.
  • Medbring til forberedelsen tilladte egne noter, hjælpemidler (ordbøger, formelsamling mv.) afhængig af, hvilken prøve det drejer sig om. Spørg din lærer, hvis du er i tvivl.
  • Sluk din mobiltelefon og læg den væk. Du må ikke have adgang til din mobiltelefon under forberedelsen eller prøven.

Til FSA-oversigt

Sidst opdateret den 13. april 2011