Skolekørsel
Befordring

Hvis skolevejen er lang
Ifølge Folkeskoleloven skal kommunen sørge for befordring til og fra skole, hvis afstanden mellem skole og hjem overstiger følgende grænser:
  • 0. til 3. klassetrin:   2½ km.
  • 4. til 6. klassetrin:   6 km.
  • 7. til 9. klassetrin:   7 km.
  • 10. klassetrin:        9 km.

Andre tilfælde

• Hvis skolevejen er vurderet farlig, skal kommunen sørge for befordring til og fra skole.
  • Hvis barnet er sygt eller invalideret, skal kommunen sørge for befordring til og fra skole.
  • Hvis barnet af kommunen er blevet henvist til en anden skole end distriktsskolen, eksempelvis i forbindelse med specialundervisning, eller når barnet går på en overbygningsskole til distriktsskolen, skal skolen sørge for befordring. Her gælder afstandsgrænserne ovenfor.

Her skal kommunen ikke sørge for befordring
Hvis du selv har valgt, at dit barn skal gå i en anden skole end distriktsskolen, skal kommunen ikke sørge for befordring – uanset vejens længde eller sikkerhed.

Hvor henvender jeg mig?
Hvis du mener, at dit barn er berettiget til tilskud til befordring, skal du henvende dig distriktsskolen. Distriktsskolen kan oplyse dig om, hvor lang dit barns skolevej er og hvor vidt vejen er vurderet farlig.
Dit barn køres enten enten med skolebus, taxa eller offentlige transportmidler.

Sidst opdateret den 29. maj 2007