PRINCIPPER FOR SKOLE/HJEM SAMARBEJDET
På Skovboskolen lægger vi afgørende vægt på et aktivt skole/hjem samarbejde og arbejder efter følgende principper:
Information mellem hjem og skole foregår i videst muligt omfang via ForældreIntra.
"Kontakten" udgives fortsat i trykt form.
Skole/hjem
- Årsplaner lægges på ForældreIntra til orientering senest 31. august i det pågældende skoleår. Forældrene kan ved henvendelse til klasselærer få årsplanerne udleveret i trykt form.
- I 0. – 6. klasse udsender klasselæreren ca. én gang om måneden, en orientering om arbejdet og det sociale liv i klassen.
I 7. – 9. klasse udsendes orientering kun ca. én gang i kvartalet.
- I børnehaveklassen afholdes 4 forældremøder/forældrearrangementer.
I 1. klasse 3 forældremøder.
I 2. - 9. klasse afholdes 2 årlige forældremøder.
I 7. – 9. klasse bør eleverne deltage i forældremøderne og der gives mulighed for, at yngre elever kan deltage i teammøder og lignende.
- På alle klassetrin afholdes 2 årlige skole/hjem samtaler.
Kontaktforældre
- På skoleårets første forældremøde eller senest 1. november vælger den enkelte klasse som minimum 2 kontaktforældre.
De sidst valgte kontaktforældre fortsætter indtil nyvalg har fundet sted.
- Kontaktforældrene i de enkelte klasser skal om muligt repræsentere både fædre og mødre og fordele sig på både pige- og drengehjem.
- Nyvalgte kontaktforældre informeres om mål og principper for skole/hjemsamarbejdet.
- Skolebestyrelsen holder minimum 2 møder med skolens kontaktforældre pr. år.
- Skolebestyrelsen tilbyder, at den enkelte klasses tilknyttede medlem, deltager på årets første forældremøde.
- Skolebestyrelsen sikrer, at kontaktforældrene ved udlevering af folderen
"Kontaktforældre" fra Skole & Samfund får indsigt i og viden om, hvilke
muligheder de har for indflydelse i samarbejdet med skolebestyrelsen, skolens
lærere og de øvrige kontaktforældre.
- Kontaktforældrene og klassens lærerteams udfylder sammen rammerne for den
enkelte klasses skole/hjem samarbejde, og der skal i forbindelse med timefordelingen sikres, at der afsættes de nødvendige ressourcer i de enkelte teams til gennemførelse af denne opgave.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 4. december 2007.
|