Bibliotekskundskab

Hensigt med undervisningen

0. - 3. klasse
Eleverne skal lære:

• at opleve biblioteket som et sted, hvor man både kan hente oplevelser og hjælp.
  • at bruge skolebiblioteket alene og sammen med andre.
  • at mærke skolebiblioteket som et anderledes lærested end klasser og faglokaler.
  • at blive trygge ved at færdes på skolebiblioteket - alene og sammen med andre.
  • at begynde at erkende forskellige muligheder for at anvende forskellig litteratur:
    fiktion/faktion
    oplevelse/erkendelse.
  • at begynde at blive selvhjulpne på skolebiblioteket.

4. - 6. klasse
Eleverne skal lære:

• at begynde at bevæge sig uden for skolebibliotekets fysiske rum for at opleve andre og selektive muligheder for søgning.
  • at tage selvstændige standpunkter og lære at give udtryk for disse.
  • at de med informations- og kommunikationsredskaber kan foretage globale søgninger - bevæge sig i cyber-space.
  • at skelne mellem de forskellige søgemuligheder - og foretage valg og fravalg i brugen af disse.
  • at opleve en kombination af skolebibliotekets nære samling og diverse eksterne muligheder.

7. - 9. klasse
Eleverne skal lære:

• at gøre sig mere fri af voksenhjælp. Lærerne er konsulenter.
  • selv at planlægge og gennemføre arbejdsforløb.
  • at opsøge, vurdere og udvælge materialer fra interne og eksterne samlinger - både elektronisk og rent fysisk.
  • at erkende og udnytte de forskellige muligheder i de forskellige typer af samlinger.
  • at respektere de etiske regler for kontakter "ud af huset".
  • at tænke i alsidige udtryksformer.

Sidst opdateret den 24. marts 2005