Siki-bøgerne

Siki-1
Siki og Lillemor

Siki-2Siki og Far Blækspruttefisker

Siki-3Det er mig igen - Siki!

Siki-4 Siki og kærligheden

Bøgerne hører til Gyldendals bog-serie Konfetti, en serie bøger som er velegnede til oplæsning for de 6-9 årige.

Svenske Tsatsiki-Tsatsiki Johanson på syv år er alene med sin mor. Sikis far er blækspruttefisker og bor i Grækenland. I den første bog skal Siki starte i 1. klasse. Hver af de 4 bøger fortæller om et nyt skoleår for Siki.

Siki og Lillemor holder meget af hinanden. - Lillemor savner en mand og Siki savner en far, men ikke en hvem som helst!
I skolen får Siki en elskelig lærer i Ylva, en god ven i Per, en fjende i den ondskabsfulde Morten og bliver forelsket i Maria Grønvold.
Lillemor hjælper Siki, når han har problemer, og Siki hjælper Lillemor, når hun ikke kan finde ud af, hvem hun vil giftes med.

I sommerferien rejser Lillemor og Siki til Grækenland. Det bliver en oplevelsesrig tur. Han møder sin far og hele dennes familie, der modtager ham med åbne arme. Men selv om der er herligt, er hjemme alligevel Parkvejen, morfar, skolen og kammeraterne og ikke mindst Jørgen, den logerende som både Siki og Lillemor holder meget af.

Alle 4 bøger er sjove og underfundige. Tonen i bøgerne er rar og hyggelig.

Elever fra 1. - 4. klasse vil more sig over disse bøger, enten læst op, eller ved selvlæsning.
Siki-bøgerne er et charmerende bekendtskab, de er alle fyldt med liv, tryghed, kærlighed og ikke mindst humor.

Bøgerne er filmatiserede med titlen Tsatsiki, Moren og politimanden.

Bøgerne er anmeldt af Kirsten Hansen, skolebibliotekar ved Skovboskolen.

Sidst opdateret den 1. oktober 2001