Operation Cobra

Operation Cobra

Forfatteren:
Anders Bodelsen
blev født den 11. februar 1937 på Frederiksberg, København.
Han er opvokset i et velstillet hjem. Han blev student i år 1956, og efter studentereksamen læste han fire år i jura, nationaløkonomi og litteratur.
I det meste af 60erne var han ansat i forskellige journalistiske stillinger.
Han fik i år 1969 "De gyldne Laurbær" og i år 1986 fik han "De gyldne Håndjern".
Hans seneste bog er romanen "Den åbne dør" fra 1997.
Anders Bodelsen har også skrevet romanerne "Tænk på et tal" og "Hændeligt uheld".

Hovedpersonerne:
Frederik og Margrethe:
Margrethe er Frederiks lillesøster. Margrethe går tre klasser under Frederik, men de går på samme skole. Deres far er skovfoged, og passer derfor det lille stykke skov bag deres hus. De har en hund, som hedder Ringo, og en kat, der hedder Anisette.
Margrethe vil gerne være neger til fastelavn, men Frederik gider ikke gå ud at rasle med en bøsse mere. Det er han nok blevet for gammel til.
Deres mor passer campingpladsen om sommeren, for da er der mange mennesker. Om vinteren er campingpladsen lukket, og derfor er deres mor bare hjemmeløbende husmor.
Deres hus ligger ude i skoven gemt af nogle træer.

Arim: Han er en dreng på 11-12 år. Arim har en storesøster, som hedder Hanne. Arim har også to skolekammerater, der hedder Dan og Frederik. Arims far er tuneser og hans mor er dansker. Så derfor spiser de skiftevis tunesisk og dansk mad.
Arim er en flink og hjælpsom dreng. Arim kan godt lide at flyve med drager. Han har fødselsdag i marts måned, og han ønsker sig et kamera. Arim er også god til at tale og oversætte engelsk.

Dan: Han er en dreng, der går i klasse med Arim, så de er nok nogenlunde lige gamle. Dan har ikke nogle søskende, så han er enebarn. Dans far er jøde, men hans mor er ikke jøde. Så Dan kan ikke rigtig finde ud af, om han er halvdansker eller heldansker.
Dan har forstand nok på bilmotorer til at kunne høre, hvad det er for en motor bilen har. F.eks. om det er en benzin- eller diselmotor.

Resume:
Bogen handler mest om tre drenge, der er venner, og går i samme klasse. De hedder Arim, Dan og Frederik.
En dag hvor Dan er på vej hjem fra skole, møder han en underlig person. Han er taxachauffør. Han havde spurgt Dan om han kunne veksle en femkrone. Da han stod og ringede, hørte Dan at han talte engelsk.
Dan blev fanget af taxaen, dens motor kørte. Der var noget underligt ved bilen. Dan kunne høre, at det ikke var en dieselmotor, så det måtte jo være en benzinmotor. En dag, hvor Arim er inde i en legetøjsbutik for at købe en drage, kommer der to mænd ind i butikken. Arim kunne høre, at de snakkede engelsk, og se at damen ikke forstod noget som helst af, hvad de sagde. Så Arim oversatte for hende. Så bagefter fik han en femmer, for at have hjulpet damen.
Frederik, Dan og Arim følges tit hjem fra skole, men Frederik skal hente sin lillesøster, fordi hun ikke selv må gå over vejen.
Frederik og Arim morser tit sammen over til hinanden fra deres altaner, men Arim kan ikke rigtig finde ud af det. Så Frederik låner en bog til ham med morsealfabetet.
En aften kommer der fire mænd hen til Frederiks hus, og holder dem som gidsler. Mændene havde planlagt at slå Kissinger ihjel. Den ene af mændene var ikke så ond, som de andre og han var meget flink mod Frederik.

Vurdering af bogen:
Jeg synes at bogen er rigtig god og spændende, fordi den for det meste handler om børn og at den er godt skrevet, så man kan forstå den.
Jeg vil meget gerne anbefale bogen. Fra en skala fra et til ti vil jeg nok give den ni en halv.
Bogen er på 138 sider.

Bogen er anmeldt af Mia Boeye Jensen, 5.a