Pige Liv
Tine Bryld

Månedens bog - marts 2001
Pige Liv

Bogen handler om pigen Liv, som er i en svær alder, nemlig teenagealderen. Hun begynder at opleve en masse mærkelige ting, som hun ikke kender så meget til. Liv er meget spinkel, har lange ben og har ikke udviklet sig så meget som nogle af de andre i klassen.
Pigerne i hendes klasse bliver mere modne og begynder at udvikle sig. Drengene begynder også at udvikle sig, men er stadig lidt fjollet.

Liv er en lidt usikker pige, der ikke rigtig tør udtrykke sine følelser. Hun er i voksealderen og har mange gange behov for at skrive sine følelser i en dagbog.
Hun har meget brug for en veninde, som hun kan tale med om sine følelser og andre ting. Liv har det utrolig svært med sin mor, fordi hun er for nysgerrig og hele tiden holder øje med hende og spørger, hvor hun har været.

Livs mor og far hedder Else og Kaj. De bor i Jylland ved et lille parcelhuskvarter, som ligger ved den gamle bydel tæt på nogle marker og en skov.

Et stort problem for Liv i bogen er forældrenes skilsmisse. Det går faktisk mest ud over Liv, som har fået den opgave at skulle vælge, hvem hun vil bo hos.
Liv elsker jo dem begge to inderst inde, selv om de kan være pisse irriterende nogen gange - og hun vil jo nødig såre nogen af dem.

"Pige Liv" er den første af Tine Brylds tre bøger om pigen Liv. Den modtog BMF's Børnebogspris i 1984.
De to følgende bøger er "Befri dit Liv" og "Liv og Alexander".

Bogen er anmeldt af Kim Mathiesen, 8.a

Sidst opdateret den 15. juni 2001