BlockCAD
også til
undervisning

BlockCAD er et brugervenligt program til at konstruere modeller i 3D med et stort udvalg af Lego- plus andre lignende klodser. Der kan ændres farver, roteres, flyttes, zoomes, gemmes og meget mere.
BlockCAD er freeware, men synes man godt om programmet, så vil den svenske programudvikler Anders Isaksson være glad for at få tilsendt en Lego-klods og et lokalt postkort.
I maj 2003 sendte vi følgende forespørgsel til Anders Isaksson:

Er det OK, at vi bruger BlockCAD i undervisningen i skolen?

Naturligtvis! Ju fler desto bättre! Skicka gärna kopior till andra också - jag tycker det är JÄTTEROLIGT när BlockCAD används i skolor. Då har jag ju lyckats, eftersom jag gjorde programmet för mina barn i första hand (sedan har det utvecklats till en leksak för mig själv också).

Anders Isaksson, Sweden
Ny hjemmeside/BlockCAD: http://blockcad.net

• Vi kobler det konkrete arbejde med Lego-klodser sammen med arbejdet med computeren.
  • Vi bruger en grøn basisplade på 16x16 og standardklodser i størrelserne 4, 8, 12, 16 og 20 knops i farverne rød, gul, sort og blå.
  • Vi bygger forskellige modeller i rækkefølge efter sværhedsgrad.
  • Modellerne bygges først konkret på basispladen.
  • Så tegnes/konstrueres de i CAD-programmet BlockCAD.
  • Sidst tegnes de i udvalgte perspektiver på linje/isometrisk “Lego-papir”.

Brugerfladen i BlockCAD i overblik - pdf
Linje/isometrisk “Lego-papir” - pdf