Lav en webside
trin 0
(Bør læses af læreren inden start)
Websider
Det er ikke så vanskeligt at lave sine egne websider med det
gratis værktøj: FrontpageExpress, som følger med browseren Internet Explorer.
Siderne kan laves på det lokale netværk eller udgives på
internet.
Hvad kan en webside
bruges til
For en lærer kan en webside tjene flere formål. Det kan være
en side, som eleverne skal bruge næste dag. Websiden kan
indeholde arbejdsopgaver med tilhørende links til egnede
websteder. Siden gøres tilgængelig for eleverne på skolen
næste dag, når de arbejder ved computeren og skal der
arbejdes videre derhjemme kan siden også hentes frem her.
Det kunne også være en mulighed at lave en side med et
fags årsplan med tilhørende materialebase for en klasse.
Ligeledes kan et fagudvalg på en skole have sin egen
webside, hvor der ligger lokale links, opgaver, materialer osv.
Læreren kan naturligvis også benytte websiden til at dele
materiale, erfaringer, m.v. med kolleger.
Websider i
undervisningen
Eleverne vil gerne lave websider. Første skridt kan være en
personlig hjemmeside, hvorefter websidefremstilling kan
indgå i emne- eller projektarbejde.
Viden om internettet
Ved at arbejde med websider får eleverne en viden om,
hvordan man producerer web-sider og får dem offentliggjort
på internettet. Eleverne ser således, at det ikke kræver så
meget selv at kunne levere information til det
verdensomspændende internet.
Det kunne give anledning til at overveje, om man altid kan
stole på objektiviteten på internettets websider. Måske bliver
erkendelsen, at man skal vurdere, hvilken værdi informationer
fundet på internettet har som kildemateriale.
Hypertekst
Elever får gennem fremstilling af web-siderne en dybere
indsigt i brug af hyperlinks og en forståelse for, hvad
hypertekst er.
Layout
Gennem arbejdet med fremstilling og design af hjemmesiden,
får eleverne erfaring med lay-out-principper, farvevirkning og
effekter på websider.
Hvem er jeg?
Web-siderne kan både være personlige eller sider, der
fremlægger et fagligt stof for andre, evt. i fællesarbejder med
grupper fra andre klasser.
Ved at beskrive sig selv med henblik på at skulle præsentere
sig på en hjemmeside, får eleverne lejlighed til at overveje
deres egen situation:
•Hvem er jeg?
•Hvordan er jeg i forhold til mine kammerater?
•Hvordan vil jeg gerne opfattes af andre?
’Visitkort’
Det er en slags personlige visitkort, der lægges på nettet.
Dette kan resultere i positive og negative henvendelser via e-
mail. Dette giver anledning til snak om etik og moral på
internet.
Eleverne skal være opmærksomme på, hvilke signaler de
sender. De skal kunne stå ved det, de skriver. Selv om
beskrivelsen på nettet kan slettes, kan indtrykket den
efterlader ikke uden videre udviskes.
Hvad må være offentligt
Når siderne offentliggøres på det rigtige internet og ikke blot
internt, får eleverne erfaringer med, hvad man bør
offentliggøre om sig selv. Når de modtager reaktioner på
indholdet, kan eleven selv vurdere, om det var sådan
informationen skulle opfattes.
Eleverne bør ikke opgive telefonnummer og postadresse på
deres hjemmeside. Kun den personlige e-mailadresse skal
stå som kontaktmulighed.
Det formelle ansvar
Eleverne har et ansvar for, hvad de lægger ud på nettet.
Lærerens rolle i den forbindelse er naturligvis uhyre vigtig,
idet han skal sørge for, at eleven overvejer konsekvenserne
af offentliggørelsen.
Når eleverne laver websider på skolen, kan der rejse sig et
spørgsmål om, hvem der har det formelle ansvar for
udgivelserne. Er det skolen eller eleven? Bør hjemmet
godkende elevernes udsagn på hjemmesiden? Det er i det
mindste forhold, forældrene bør orienteres om, inden de
første hjemmesider offentliggøres.
Copyright
Hvis man lader elever arbejde med udgivelse af websider,
skal man også være opmærksom på copyright-bestemmelser.
Se mere om Copyright på www.ctu.dk
Forslag til arbejdsgang
ved fremstilling af websider
Nedenstående forslag kunne danne udgangspunkt for et
arbejde med websider i en klasse:
• Eleverne sætter sig ind i web-editoren ved at
eksperimentere, lege med de forskellige muligheder:
skrifttyper, skriftstørrelser, farver, billeder, evt.
animationer, links.
• Der gives et oplæg om enkle lay-out- og designprincipper.
Det er vigtigt at dette oplæg har form som ide-oplæg.
Elevernes egen fornemmelse for designet skal opbygges
gennem arbejdet med hjemmesiderne og reaktionerne på
disse. Fx.: ”Det ser tosset ud med alle de figurer, der
bevæger sig.” eller ”Man kan næsten ikke læse det, når
du har brugt en rød tekstfarve på grøn baggrund.”
• Eleverne indsamler materiale til deres side(r): tekster,
billeder, animationer og hvilke ressourcer de vil lave links
til. Alle digitale ressourcer samles i en mappe på harddisk
eller netværk.
• Siderne produceres og afprøves af eleverne i en browser.
• De fremstillede sider gennemses og kommenteres af
udenforstående – helst jævnaldrende fra en anden klasse
eller skole. Det giver en anderledes respons, når det er
personer, der ikke kender forfatterne til siderne.
• På baggrund af reaktionerne hos responspersonerne
færdiggøres siderne.
• Siderne lægges på internettet og funktionaliteten
afprøves.
Interne webssider
Fremstilling af websider kan også være en pædagogiske
aktivitet uden at de skal lægges på intenettet.
Projekter og emnearbejder kan beskrives på en intern
webside, der kan ses på skolens lokalnet til glæde og
oplysning for skolens øvrige elever.